Gå till innehåll

Standpipe my ass!


libbelibbe

Rekommenderade inlägg

Jag har i dagarna byggt mig en möbel till ett 60l akvarie. Under, innuti möbeln har jag placerat en sump på 50l.

Upp så har jag en pump som har kapacitet för 1200l/h, men det är ställbart ner till 500. Samt så tappar den en hel del sprutt på den meter som den ska skjuta vattnet lodrätt.

jag har provat med ett 16mm rör för att göra det så litet som möjligt. 16 upp och 16 som avrinning. Avrinningen klarar att hålla undan vattnet bra, med god marginal. Men det lever om! jag provade att stoppa ner nånting för att störa virveln som blir. men då vart det för lågt flöde och det ville svämma över. Jag provade även att göra mig en Durso Standpipe. Men det låter ju inget mindre, jag vet inte riktigt vad jag gör för fel. Jag gjorde den som jag läst att man ska göra(tror jag). Ett lodrätt rör ner i sumpen, där ytan ska vara satte jag ett T, och därifrån en 90 gradare neråt. Vad jag aldrig dock fått klarhet i är hur toppen ska se ut? jag har provat att bara släppa in lite luft. då flödar det, men alldeles för lite. Och håller jag för fingret helt, då blir det en hävert och allt bara rinner ner i sumpen.

Det är alltså luft som vill med ner i virveln som lever om nå fruktansvärt!

Kan man på något sätt få bort slörpet i ytan utan att minska flödet avsevärt?

Vad finns för tumregler vad gäller Standpipe?

Snälla ge mig svar. jag har suttit och blängt på nätet hela dagen utan att bli riktigt klok...

Tack på Förhand / Mvh Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...