Gå till innehåll

Hemmagjord Levandesten och Ca värde!


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag har själv gjort egen levande sten av cement och snäckskal och tycker mig ha fått till en hyfsat snygg inredning. Jag har lakat ur den sen januari i år varav 3 månader i en sjö! Efter denna tid har jag kunnat mäta upp ett stabilt ph värde, så jag har antagit att urlakningsprocessen skulle vara färdig i stort!

Men vad jag inte har hört någon skriva om är den påverkan den hemmagjorda stenen kan ha på Ca värdet i akvariet! Ingenstans, varesig i europa eller USA har jag sett något om att Cementen skulle dra upp CA värdet nåt så extremt som den gjort hos mig!

Efter att ha lagt i mina 70 kg succesivt och hållit ett öga på pH:t som aldrig har överskridit 8.4 i mit system. Fick jag en chock när de flesta av mina korall fraggar som jag nyligen fick hem dog. De dog ungefär lika snabbt som kräftor i kokande vatten!!!!

Mitt Ca låg på långt över 1200 mg/l kom jag fram till när jag mätade det då jag trodde att jag hade för lågt värde. I mitt system har jag ca 700 liter vatten, 100 kg DSB, hadde 20 kg levande sten som jag tog borta pga valonia och maidens hair problem, caulerpa och mangrove och mina 70 kg hemmagjord LS. Så som ni ser så har jag valt att ha övervägande hemmagjord levande sten som jag har haft tillsammans med riktig sten så att flora och fauna skall krypa över.

Ingen annan som har haft samma problem????

Jag har då inte hört eller läst om mer än en person och det var igår!!!

Jag vill med detta göra fler uppmärksamma på problemet som finns med LS om man använder för stora mängder av den!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använde du vanlig snäckskalskross? Vill minnas att jag läst något om att man skulle kunna använda ostronskal eller något sådant för att det lättare fäller ut Ca...var dock 3 månader sen jag läste det så. Hade jag haft lust att hälla ut halva min flaska med Ca test så hade jag kollat min halt ihinken också men känns inte så där jätteroande när var droppe bara är 20mg/l.

Tack för varningen dock!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...