Gå till innehåll

Steve's LEDs någon som provat?


Skafar

Rekommenderade inlägg

Hej

Vi har gått i tankar ett bra tag nu och funderat på att byta belysning. Detta på grund av två anledningar. Värmen som de 6 T5 rören avger i vårt RedSea Max250 gör inte det lättare att hålla nere temperaturen i dessa dagar och belysningen i sig själv som vi inte riktigt kan komma överens om! Hur vi än mixtrar med olika rör så blir ljuset lite "fattigt". Svårt att förklara men jämför man det med andra akvarium och bilder så blir det liksom för vitt blekt ljus och färgerna på korallerna kommer aldrig riktigt till sin rätta? Vi har kikat på LED ljus ett tag och vi har hittat denna sida: http://www.stevesleds.com/Home.php Här kan man finna ett så kallat retrokit till vårt akvarium: http://shop.stevesleds.com/Red-Sea-Max-250-SPS-Grade-Retrofit-100-Compatible-with-250C-Redsea-250.htm Vår fråga på detta. Är det någon som provat, hört talas om några fördelar nackdelar? Priset, är det OK? För ca 4500:- får man ett kitt med allt vad man behöver.

Några andra saker man ska tänka på om man ska gå över till LED?

Med vänlig hälsning //Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Robert

Kanske är så då det gäller huven men vad jag förstått så avger ju LED ljus bara ca 20% av den värme som T5 rör gör? Vi har två rosa, tre blå och ett vitt lysrör för närvarande. Har provat med bara Rosa och blå men då blir det konstigt ljus utan kontraster. Vitt och blått var det rån början men då är det för ljust! Saknar nog möjligheten att variera också vilket är svårare med lysrör! Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.

Det jag menar är att om du har 5000 i budget så kanske du skulle tänka på andra alternativ? Är huven ett måste för dig av estetiska skäl eller så?

Även om LED i sig utvecklar mondre värme så stänger du fortfaende in dem. En "lös" LED eller T5-ramp gör ju värmeproblemet ännu mindre, sen är det ju en smaksak om det är estetiskt tilltalande.

Jag har inte sett detta kit, men det innehåller en hel massa vita dioder vilket innebär en massa gult ljus som inte gör någon nytta annat än för algtillväxt.

Om du kollar ljustrådar från det senaste året så ser du att många numera förespråkar vitt ljus som kommer från tätt monterade monokroma dioder - RGB, först ut med sådana ramper är Pacific Sun.

Nu behöver man kanske inte sky vita dioder som pesten, men jag tror på att begränsa dem till ett minimum

- kanske 10-15% av PAR för att höfta.

Nästa problem med de flesta LED-lösningar är att man samlr dioderna i kluster mitt över karet så att korallerna (SPS) självskuggar sig och därmed riskerar att drabbas av ohälsa.

Är det en mer utspridd lösning som detta kit så kan man få disco-fenomen istället.

Vad för koraller kör du förresten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Ja det här är en djungel förstår vi! Man kan vad jag förstår välja olika kombinationer av led då man beställer. Har ingen aning om vad man behöver! Vi har ganska varierande flora av koraller. Galaxea, Sarcophyton, Stylophora, Protopalythoa, Anemon, Bubbelkorall olika skivor, plattkorall mm.

Huven är lite av estetiska skäl! Vi tycker Red Sea akvarier är väldigt snygga även på ytan så att säga! Men vid uppgradering till ett 600 så blir det ju med öppen huv så egentligen något som vi måste vänja oss vid. Har inte sett någon snygg uppgradering på Red Sea 250 utan huv!

Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den koralluppsättningen klarar man nog med de flesta halvvettiga LED-ramper med tillräckligt mycket kräm. Men ska ni ge er på acropora och andra kräsna ljuskrävande grejer så skulle jag nog tänka mig för, både ljuskvalitet och mängd.

Om ni labbar mer med rör, jag menar sex blå lär ju inte bli för vitt... - så kanske ni kan leva med detta tills ni uppgraderar. Det estetiska är viktigt förstår jag. Lägg pengarna på en kylare istället....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt min okunnighet men samma chip? Är det styrningen? Frågan kvarstår och man får olika svar kylare eller LED kanske löser inte LED värmeproblemet till 100% men jag klarar mig idag med de inbyggda kylfäktarna i Red Sea akvariet. Tycker bara de är så störiga att höra på! Nu när det är så varmt får de gå dygnet runt! Normalt kyler jag akvariet nattetid och de timmarna då jag inte är så mycket i rummet. Med LED kanske man fått ner denna tid även då det är så varm som nu plus att man kunde kylt mindre vid normalförhållande. Det är ena sidan av de funderingar vi har. Andra sidan är ljuset i sig själv som vi inte är helt nöjda med. Bara blåa rör gör ett kallt och dött ljus tycker vi. Skulle kunna vara trevligt att kunna laborera lite med olika inställningar. Men du är alltså nöjd med detta Michel. Du har inga bilder på akvariet? Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Michel. Tack för ditt svar! Det lutar mer och mot en sådan här! Köpte du din via samma ställe? Har du märkt någon skillnad på uppvärmingen av akvariet? Du skriver moln och åska? Vad innebär det? Storm är det den här grejen? http://shop.stevesleds.com/Typhon-Typhoon-LED-Controller-Typhon.htm Tror du man behöver välja någon customvariant gällande LED?

Mycket tacksam för svar! Micke och Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Michel. Tack för ditt svar! Det lutar mer och mot en sådan här! Köpte du din via samma ställe? Har du märkt någon skillnad på uppvärmingen av akvariet? Du skriver moln och åska? Vad innebär det? Storm är det den här grejen? http://shop.stevesleds.com/Typhon-Typhoon-LED-Controller-Typhon.htm Tror du man behöver välja någon customvariant gällande LED?

Mycket tacksam för svar! Micke och Gunilla

jag köpte allt från samma ställe. Kontrollen heter storm, jag kan hjälpa dej så det blir rätt om någon timme när jag sitter framför datorn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Michel. Så snällt att du hjälper oss! Länkarna du skickar är till en annan affär och jag har svårt att avgöra vilken som är billigast. Steveleds som jag kikat på har ju liksom färdiga paket men det behöver ju inte betyda att det är billigast eller bäst. Vad kostade ditt kit samanlagt?

Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Michel. Så snällt att du hjälper oss! Länkarna du skickar är till en annan affär och jag har svårt att avgöra vilken som är billigast. Steveleds som jag kikat på har ju liksom färdiga paket men det behöver ju inte betyda att det är billigast eller bäst. Vad kostade ditt kit samanlagt?

Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

2400kr för en lumia+ storm. Du behöver 2 st lumia så jag tippar på ca 4-4500 med kylflänsar. Och då har du topnotch lyse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok ungefär samma pris men då får man sätta ihop allt själv och det klarar vi nog inte! Stevesled har fördelen med att man kan köpa paket. Vi är väldigt osäkra på vad vi behöver! Räcker ju att man missar en komponent så fungerar det ju inte? Att lödda och skruva ihop? Hmmm? :) Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. En fråga återstår innan vi beställer. Michel du som har liknande grejor. Använder du den existerande timern och Moonlightljuset? Vad tjänar man på det i så fall. Man kan välja konfiguration gällande detta då man beställer. Vad jag förstått så kan man programera Stormkontrollern och den bör ju ha en timer i sig själv? Skapar man inte Moonlightljus då med de nya grejorna och helt exkluderar det gamla?

Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...