Gå till innehåll

Alger äter upp Sps'er


Romland

Rekommenderade inlägg

har haft mina sps'er i ca 6 månader men nu för någon månad sen så började det växa som en röd/brun alg på dom, sps'erna såg väldigt fina ut med stora polyper och hyfsad tillväxt. algen började växa mitt i korallen och tog till slut död på hela och det går relativt fort. Vad är det för alg och hur gör jag för att bli kvitt den?

Klipper jag av friska toppar på korallerna blir dom snabbt angripna igen och det är bara sps'erna som är drabbade. Flakväxande montipora, turbinara, Acropora tricolor och en

Pavona cactus klarar sig utan angrepp. men

hydnopora, 2 styloporer och en Ultra lime green Staghorn, vissa har jag förlorat och dom andra ser inte så lovande ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Möjligt att det är cyano, har inget i karet annars dock. cyano har en mer röd ton enligt mig och detta är mer brunaktigt. Tycker mer att det ser ut som att algen kväver korallen men kan ha fel där givetvis. kan det ha med tempen att göra? har haft runt 27-29 grader nu i kanske 1,5-2 månader pågrund av värmen ute...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! I vilken ordning uppstår problemen utifrån era observationer? Är det en sjuk korallen som blir angripen tror ni? Eller är det algen själv som dödar vävnaden? Jag funderar på första alternativet. Hur är värden på KH, fosfat, nitrat? Ljus och placering? Parasiter som angriper och försvagar korallen?

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj det där såg inte roligt ut och som du bedömt lurigt tillvägagångssätt när problemen uppstår bland korallens grenar. Jag kollade på reefcentral och där hade enstaka akvarister fått bukt med problemet genom att höja kh. Men det är ett litet utfall på föreslagen åtgärd så det är svårt att bedöma annat än att kh var lågt. Samma akvarister nämnde också högt fosfat och nitrat värde.

Är det dessutom enskillda koraller som drabbas blir det lurigt om då inte olika arter tolererar sviktande vattenparametrar.

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja lite lurigt är det allt, skulle kunna vara lågt kh, har legat runt 6-7 trots att jag doserar. men litar inte på mina tester eller mig själv som gör testerna för den delen^^ har beställt hem ett tritonlab test som jag borde få nu på måndag och där borde man ju få lite mer exakta parametrar kan tyckas :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...