Gå till innehåll

Gult vatten


hagbard

Rekommenderade inlägg

Vad är det som färgar vattnet gulaktigt? Kör med FM ultra phos järn remover i strumpa..är det den? Har också aktivt kol i den.

Byter rätt så stora mängder vatten per vecka och suger ur i en transparant balja...ser minst sagt gult ut..upplever inte samma när man ser in i karet..kan jag dubbla kolmängden?kör med 1 dl nu max 1månad..kanske ska byta per 2 vecka istället?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se där nu har man läst om gult vatten men teflonminne som man har så följer man.

har du hög fosfat iom du kör med remover? Hade högt men körde nopox ett tag sedan har jag inte kört något.

prova och släng i en påsa med bara kol så kanske det försvinner gulaktigheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör med 50 ml remover granulat alltid för att mota olle i grind typ..kanske ska prova det du säger..annars då ang kol..1 dl per 100 har jag fått höra är riktlinjen, kanske det hjälper till o byta den lite oftare. Just fenomenet gulaktigt vatten annars,har för mig det vart gult i sött också efter en tid,såg märkbar skillnad när man bytte.

Hur ser erat bytesvatten ut? har ni hällt ut det i en transparant behållare någon gång? Läste att otillräcklig skummning kan vara en orsak också..ska bli bättre på att göra rent den jag har,, upplever att den skummar bättre då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ozon tar bort gult vatten !

Enorm skillnad på vattnet när man kör ozon , blir att fiskarna flyger i luften då vattnet inte syns :)

Kol hjälper men är inte jämförbart om man vill ha klart vatten !

Jo det är rätt..men kan innebära otyg för en lekman.."grillad" fisk och inte speciellt nyttigt för en annan heller om man gör fel..om man röker ur kol lite mer..någon som provat med lite större mängd? typ 0,5- 1 kilo i ett ytterfilter tex?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...