Gå till innehåll

Marin snö/damm


Axxe

Rekommenderade inlägg

Tänkte plåga er med lite mer noob-frågor.

Jag har fått snöigt/dammigt akvarium, finkorniga ljusa partiklar som fastnar överallt och lägger sig som mörkt damm på sanden. Karet är ett 20liters nano-reef där jag endast kör med filtret som den levererades med. Funderar om det är saltet (Tetra) som är boven, och att det är utfällningar jag lider av.

Vattenvärden har jag inte kollat men kör med täta vattenbyten och rengör filtret ofta då jag inte fått igång karet på riktigt ännu, väntar på städpatrull så bara LS och dess fripassagerare i karet. En annan faktor som kanske betyder något är att 10K belysningen var trasig så har bara kört 20K röret som enda belysning sen start.

Hursomhelst har jag beställt osmosanläggning och ett annat salt, ny LED-belysning landar förhoppningsvis redan fredag.

Någon annan som upplevt liknande damm/snö?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kört in karet under lång tid sedan en dryg månad tillbaks utan mönga vattenbyten o inga filterbyten, hade enbart levande sand och några stenar. Dock var refraktometern restad så karet blev inkört med för hög salthalt, därav vattenbytena när den nya fina levande stenen skulle i. Bild kommer :)

Funderar på om bakteriekulturen tog för mkt stryk, kanske börjar om då jag ännu inte inplanterat något liv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...