Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Efter senaste vattenbytet igår (rengjorde även filterbehållare) så skummar vattnet väldigt mkt. En 1-2cm skumrand längs kanterna. Självklart har jag inte använt något medel när jag rengjort.

Har ingen skummare utan kör enbart med hang-on filter.

Händer det inbland att saltvatten skummar på detta sätt?

Postat (ändrat)

Ja det händer..turbulent ytvatten och föroreningar skapar skum..nu när du rengjorde filtret fick du kanske x-tra fart på det också, Hur ofta o hur mycket byter du vatten i 20 liter? vad har du i filtret? Har du svamp bör du krama ur den i bytesvattnet varje vecka..gärna perlonvadd före som förfilter..som man kanske kan byta var 2- 3 dag en liten tuss...Funderar på delvattensbyte frekvens när man inte har skummare i ett litet..Har du provat att byta typ varannan dag ett par tre liter en period? Tycker du kan se skummet som en indikator på att föroreningsnivån i vattnet är högre,du kan då parera detta med lite högre frekvens på delbyten en tid..sen vad har du för levande i det?

Ändrat av hagbard
Postat

Kör 2-3liter i veckan, har bara strumpa med kol och fosfatremover i filtret så inga filtermattor. Nåja, microbubblor över stenarna samt röda slemmiga trådar såg jag nu, jämförde med en annan tråd, nog cyano som är på gång :/

Postat
Kör 2-3liter i veckan, har bara strumpa med kol och fosfatremover i filtret så inga filtermattor. Nåja, microbubblor över stenarna samt röda slemmiga trådar såg jag nu, jämförde med en annan tråd, nog cyano som är på gång :/

Prova att få bort en del smuts med lite perlonvadd före strumpan som du byter ofta...det blir en hel del som försvinner ur karet på det viset

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...