Gå till innehåll

Skummande vatten i karet.


Axxe

Rekommenderade inlägg

Efter senaste vattenbytet igår (rengjorde även filterbehållare) så skummar vattnet väldigt mkt. En 1-2cm skumrand längs kanterna. Självklart har jag inte använt något medel när jag rengjort.

Har ingen skummare utan kör enbart med hang-on filter.

Händer det inbland att saltvatten skummar på detta sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det händer..turbulent ytvatten och föroreningar skapar skum..nu när du rengjorde filtret fick du kanske x-tra fart på det också, Hur ofta o hur mycket byter du vatten i 20 liter? vad har du i filtret? Har du svamp bör du krama ur den i bytesvattnet varje vecka..gärna perlonvadd före som förfilter..som man kanske kan byta var 2- 3 dag en liten tuss...Funderar på delvattensbyte frekvens när man inte har skummare i ett litet..Har du provat att byta typ varannan dag ett par tre liter en period? Tycker du kan se skummet som en indikator på att föroreningsnivån i vattnet är högre,du kan då parera detta med lite högre frekvens på delbyten en tid..sen vad har du för levande i det?

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör 2-3liter i veckan, har bara strumpa med kol och fosfatremover i filtret så inga filtermattor. Nåja, microbubblor över stenarna samt röda slemmiga trådar såg jag nu, jämförde med en annan tråd, nog cyano som är på gång :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör 2-3liter i veckan, har bara strumpa med kol och fosfatremover i filtret så inga filtermattor. Nåja, microbubblor över stenarna samt röda slemmiga trådar såg jag nu, jämförde med en annan tråd, nog cyano som är på gång :/

Prova att få bort en del smuts med lite perlonvadd före strumpan som du byter ofta...det blir en hel del som försvinner ur karet på det viset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...