Gå till innehåll

pvc nålventil till hcr 150


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Vart kan man köpa nålventill/kulventil i pvc

I liten storlek till utloppet till en calcium reaktor.

Har en man fick med men den tänkte jag grovskystera invattnet till reaktorn och sedan ha en liten till på utvattnet hälst nålventil.

det är större än 1/4" storlek (är orginalslangen till en grotech hcr 150 om nån vet storleken svara gärna)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Motståndet blir högre så pumpen pumpar automatiskt in mindre vatten (newjet 1200 med y kopling till fraggkaret). Vill grovsjustera på insuget så trycket inte blir för stort i reaktorn.

Eller behöver jag en känsligare skystermån än jag använder nu på insuget

Slangen ska tydligen vara 1/4 konstigt nog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hitttar inga vettiga doserpumpar med reglerbart flöde. Vill inte behöva köra jätte lågt ph för att hålla nivåerna utan köra stabilt 6.5i ph och kunna reglera flödet. Känns uppbyggt för problem att behöva gå ner till under 6.4 i reaktorn.

Sp3000 har aldeles för lågt flöde för att hålla mina värde uppe även grotechs sp4800

Kanske skulle prova en 300l pump som får jobba i hårt motstånd frågan är om det håller kan iofs göra ett litet extra hål vid sidan så lite vatten kan tryckas ut där.

Så finns inga pumpar. möjligen colepalmer med lägger ej 5000kr på en pump

Fick med 1st kulventil som är alldeles för svår att finsjustera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hitttar inga vettiga doserpumpar med reglerbart flöde. Vill inte behöva köra jätte lågt ph för att hålla nivåerna utan köra stabilt 6.5i ph och kunna reglera flödet. Känns uppbyggt för problem att behöva gå ner till under 6.4 i reaktorn.

Sp3000 har aldeles för lågt flöde för att hålla mina värde uppe även grotechs sp4800

Kanske skulle prova en 300l pump som får jobba i hårt motstånd frågan är om det håller kan iofs göra ett litet extra hål vid sidan så lite vatten kan tryckas ut där.

Så finns inga pumpar. möjligen colepalmer med lägger ej 5000kr på en pump

Fick med 1st kulventil som är alldeles för svår att finsjustera.

Enligt manual så är sp4800 för stark.

Ska bara vara 3000.

Men när jag körde med sp4800 så körde jag med fullt ös.

Som du vet hade jag lite problem förut men det var för att slagen i doserpumpen hade en läcka.

När jag bytte den så fucka allt.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du utnyttjar ju gasen bättre med lågt genomflöde, så om något så håller du upp ph i karet om du håller det lågt och ett lägre ph i reaktorn.

Sen har det ju att göra med kornstorlek på mediat samt reaktorvolym också.

Det är så mycket parametrar med en ca-reaktor,

Så kan man låsa ett oar av dem så tror jag man tjänar på det. Jag vill må ett läge att jag vet att det kommer 3 l/h och att jag bara justerar gasen för att nå den kh som behövs på det.

Blir det sen så att jag måste ner för lågt i PH med finkornigt media så är reaktorn helt enkelt för liten....

Självklart så för riktigt stora kar måste man såklart anpassa även flödet.... Men jag tror du klarar dig på en sp3000

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...