akutmottagning Postat 8 september 2014 Postat 8 september 2014 Vart kan man köpa nålventill/kulventil i pvcI liten storlek till utloppet till en calcium reaktor.Har en man fick med men den tänkte jag grovskystera invattnet till reaktorn och sedan ha en liten till på utvattnet hälst nålventil. det är större än 1/4" storlek (är orginalslangen till en grotech hcr 150 om nån vet storleken svara gärna) Citera
Blåbert Postat 8 september 2014 Postat 8 september 2014 Kommer det att funka? I princip måste det ju komma ut lika mycket vatten som det kommer in... Citera
akutmottagning Postat 9 september 2014 Författare Postat 9 september 2014 Motståndet blir högre så pumpen pumpar automatiskt in mindre vatten (newjet 1200 med y kopling till fraggkaret). Vill grovsjustera på insuget så trycket inte blir för stort i reaktorn.Eller behöver jag en känsligare skystermån än jag använder nu på insugetSlangen ska tydligen vara 1/4 konstigt nog. Citera
Blåbert Postat 9 september 2014 Postat 9 september 2014 Ok, trodde du körde doserpump, men det kan nog funka.Skaffa en valig liten ventil annrs för knloppet och ta den exakta till utloppet?Annars brukar man väl justera med gas? Att ha parametern flöde nonsrant över tid gör det enklare att ha koll på ändrad förbrukning Citera
akutmottagning Postat 9 september 2014 Författare Postat 9 september 2014 Precis den exakta till utloppet.Ökat flöde ökad gas. vill ha 6.5 i reaktorn.Men skulle kanske gå att ha högre flöde och högre ph i reaktorn men känns som om mediat löser sig väldigt bra i 6.5 och oh går inte under 8 på natten.Vart kan man köpa så små ventiler Citera
Blåbert Postat 9 september 2014 Postat 9 september 2014 Lät som att du hade fått med en sådan redan?Köp en aqua medicSp 3000 annars, enklaste sättet Citera
saltatrox Postat 9 september 2014 Postat 9 september 2014 Tycker nog du bör sikta på en doserpump som du kan ställa flödet med.Blir mycket enklare. Sen en separat till fragg karet. Men jag vet : har man bestämt att ha på ett speciellt sätt så har man. HihiMvh Thomas Citera
akutmottagning Postat 9 september 2014 Författare Postat 9 september 2014 Hitttar inga vettiga doserpumpar med reglerbart flöde. Vill inte behöva köra jätte lågt ph för att hålla nivåerna utan köra stabilt 6.5i ph och kunna reglera flödet. Känns uppbyggt för problem att behöva gå ner till under 6.4 i reaktorn. Sp3000 har aldeles för lågt flöde för att hålla mina värde uppe även grotechs sp4800Kanske skulle prova en 300l pump som får jobba i hårt motstånd frågan är om det håller kan iofs göra ett litet extra hål vid sidan så lite vatten kan tryckas ut där.Så finns inga pumpar. möjligen colepalmer med lägger ej 5000kr på en pumpFick med 1st kulventil som är alldeles för svår att finsjustera. Citera
saltatrox Postat 9 september 2014 Postat 9 september 2014 Hitttar inga vettiga doserpumpar med reglerbart flöde. Vill inte behöva köra jätte lågt ph för att hålla nivåerna utan köra stabilt 6.5i ph och kunna reglera flödet. Känns uppbyggt för problem att behöva gå ner till under 6.4 i reaktorn. Sp3000 har aldeles för lågt flöde för att hålla mina värde uppe även grotechs sp4800Kanske skulle prova en 300l pump som får jobba i hårt motstånd frågan är om det håller kan iofs göra ett litet extra hål vid sidan så lite vatten kan tryckas ut där.Så finns inga pumpar. möjligen colepalmer med lägger ej 5000kr på en pumpFick med 1st kulventil som är alldeles för svår att finsjustera.Enligt manual så är sp4800 för stark.Ska bara vara 3000.Men när jag körde med sp4800 så körde jag med fullt ös.Som du vet hade jag lite problem förut men det var för att slagen i doserpumpen hade en läcka.När jag bytte den så fucka allt.Mvh Thomas Citera
Zigmund Postat 9 september 2014 Postat 9 september 2014 Hur många L/h kör du genom reaktorn nu ?Och vad har du för kh på utvattnet ? Citera
akutmottagning Postat 9 september 2014 Författare Postat 9 september 2014 Kh utvatten mellan 36 -43 va svårmätt.Genom reaktorn 16ml/minut Citera
akutmottagning Postat 9 september 2014 Författare Postat 9 september 2014 Gardena hade en superbra ventil till 1/4 slang Citera
Blåbert Postat 9 september 2014 Postat 9 september 2014 Du utnyttjar ju gasen bättre med lågt genomflöde, så om något så håller du upp ph i karet om du håller det lågt och ett lägre ph i reaktorn.Sen har det ju att göra med kornstorlek på mediat samt reaktorvolym också.Det är så mycket parametrar med en ca-reaktor,Så kan man låsa ett oar av dem så tror jag man tjänar på det. Jag vill må ett läge att jag vet att det kommer 3 l/h och att jag bara justerar gasen för att nå den kh som behövs på det.Blir det sen så att jag måste ner för lågt i PH med finkornigt media så är reaktorn helt enkelt för liten....Självklart så för riktigt stora kar måste man såklart anpassa även flödet.... Men jag tror du klarar dig på en sp3000 Citera
akutmottagning Postat 9 september 2014 Författare Postat 9 september 2014 Kollade flödet hade klarat mig med sp3000 gott o väl hade bara 1l/h.Så hade kunnat ha kanske 6.7 i ph med 3l/h .Har för mig att jag läst på reefcentral att om pht är för högt löser sig inte mediat jämt mellan ca o kh . Kan mycket väl vara fel. Citera
akutmottagning Postat 9 september 2014 Författare Postat 9 september 2014 Nu med 2 kulventiler är där altid ett litet övertryck i reaktorn så utflödet blir väldigt stabilt även om pumpen av nån anledning skulle pumpa mer eller mindre är uutflödet det samma ( provade hålla för det andra utblåset till fraggkaret. ) Citera
Blåbert Postat 9 september 2014 Postat 9 september 2014 Dj kan ju ha en timer på gasen och köra lite lägre ph intermittent Citera
akutmottagning Postat 9 september 2014 Författare Postat 9 september 2014 Kör ph controller med utag som stängee vid för lågt ph Citera
akutmottagning Postat 9 september 2014 Författare Postat 9 september 2014 Dj kan ju ha en timer på gasen och köra lite lägre ph intermittentblir nog svår skysterat blir yterligare en sak som ska balanceras med flöde och ph Citera
Blåbert Postat 9 september 2014 Postat 9 september 2014 Nä det är rätt ok skulle jag säga, du kär väl inte hela dygnet ändå? Citera
akutmottagning Postat 9 september 2014 Författare Postat 9 september 2014 Hela dygnet. Dagligt ph 8,3 natt/morgon 8 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.