Guest Gäst Postat 8 januari 2004 Postat 8 januari 2004 Denna tråd finns på zoopet också, men då expertisen finns här så.... Tjena!Nu har det bestämt sig så att projektet saltvattensakvarium rullar igång, en massa saker är det att tänka på och här kommer en del av frågorna! ett långtidsprojekt(håller fortfarande på att läsa på en massa om vatten osv) men tänkte få allt rätt från början då man bygger det mesta själv..Tropfrog: Har kollat in dina bilder igen på zoonen och det står ju nu klart att det blir till att borra karet i botten och göra en likadan lösning som du har.. hade missat lite av funktionen på överrinningen dvs det sneställda glaset... är helt med på banan om det nu så så blir det!Frågor:Vad finns det för bra genomföringar? känns som att man kan kosta på sig det bästa när det gäller att täta ett hål i botten så att säga...är väl lite ute efter en genomföring som dels sprider trycket på glaset över en större yta och på så sätt också tätar bättre..Har du lämnat röret löstagbart som är i avrinningen? Vad tror du/ni är lämplig diameter på genomföringen till ett 112 literskar? bättre större än mindre antar jag men då man inte har riktigt koll på utgångsläget så...I sumpen har du där vattnet kommer ner gjort en "låda" detta för att fylla den med vatten och undervika "plask" ljud?På de skiljeväggar du satt upp med som 3 fack för högre genomströmmning har du inte något "filtermatrial" , varför? faller det under att det riskerar att bli "för" effektivt eller för risken att det kan bli stopp?Krav på kar, ja vad är det för krav på karet? annat än att inte metall ska komma i kontakt med vattnet.. något ramakvarie är inte aktuellt, det jag har tittat på är en förhållandevis billigt helglas kar som ändå skulle ha blivit som man byggt det själv... ska man stärka upp ett sötvattenskar med extra silikon i hörn osv? vad är det som skiljer ett sötvattens kar från ett salt? annat än att saker ärgar(felstavat..)? vittrar silikon sönder snabbare i saltvatten?Kan man använda plexiglas att avdela sumpen med? lättare att jobba med hemma... men olämpligt?Som det ser ut nu så hamnar karet på 112Liter och sumpen på 60 liter... Litet kan tyckas, det blir det av flera skäl, framförallt ytrymmesmässigt.Ljus: Har beställt 3 st reaktorer till T5 rör på 39W, hamnar då strax över 1w/liter gränsen, ska man satsa på att ta ytterligare ett rör eller ska man lägga sig på den gränsen? jag antar att watt per liter räknas till huvudkaret och inte till sumpen också? Cirkulation ner till sumpen avgörs väl i princip med hur fort jag pumpar upp vatten till karet igen, vad är en lämplig cirkulation på det vattnet? det återgående vattnet ska som tanken är nu dras ut i strilrör, finns det nackdelar med detta?Cirkulationen i karet kommer att lösas med cirluationspumpar, antingen 2st i olika höjd på samma sida eller ska man sätta dem på varsin sida men i olika höjd för att inte riskera att det blir sammlingar med skit i hörnen som cirkulationen inte kommer åt?jahapp! det var det för denna gång hoppas ni inte storknar av alla frågor all hjälp uppskattas! Citera
Guest Gäst Postat 8 januari 2004 Postat 8 januari 2004 Jag har sett akvarium med aluram men då är det säkrade med en glaslist under för att hindra stänk etc på ramen. Så visst funkar Alu kar med.Nope sillicon har samma verkan i sötvatten som saltvatten så söndervittring är det inte på tal om.Dina 3 T5 rör skall räcka tycker jag om du skall köra med lite lättare koraller & fiskar. Men en MH får man snyggare ljus å mer fladdrande ljus.Finns från 70watt till 1000Watt Metallhalogenoch från 10.000- 30.000 KelvinI mitt kar med den nya sumpen kommer jag ha en pump som trycker tillbaka det ca 2500L/h och mitt akvarium är på 470L + den nya sumpen på ca 80 liter vattenTycker att det verkar vara ett lagom akvarium för dig att börja med.25mm genomförning kan la vara aktuellt i ditt fall. Genomförningarna är inte billiga så man kan ju ta det för Ytavrinningshörnan och returvattnet vid sidan av karet med slang/rör tillbaka till karet.Strilröret finns risk att det "skvätter" på armaturen eller risk för saltvandringar. Hadde hällre satt det underytan. Med detta får man en bra ytströmmning och rörese på ytan.När du sätter igång så planera för att ha en datafläkt vid ytan oxså för att köras när vattnet blir för varmt till sommaren. Med att den fläktar på ytan så kyler man ytvattnet.Med att ha ytavrinningsglaset snedställt så kommer man undan med plasket som blir, Samma som ett vattenfall med detta så rinner vattnet längs kanten å slipper plasket.Hoppas att jag nu rett ut lite frågor och Välkommen till hobbyn!!__________________MVH Christian wrang.com Citera
Guest Gäst Postat 8 januari 2004 Postat 8 januari 2004 30.000K MH?! Har du någon bild på ett kar som är upplyst med en sådan,skulle vilja se hur det ser ut __________________MVH Samuel - Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt. Citera
Guest Gäst Postat 8 januari 2004 Postat 8 januari 2004 Fins även 50.000K Sök runt på RC så fins det en hel del bilder på de!__________________/Björn Citera
Guest Gäst Postat 8 januari 2004 Postat 8 januari 2004 Vill bara flika in att tex. Iwasaki 50000k MH i själva verket lyser som en 14000k lampa Mvh //Robban Citera
Guest Gäst Postat 8 januari 2004 Postat 8 januari 2004 Robban:Jappz det är som jag förstått? att de med högre Kelvintal lyser med "samma" ljus som de typ 13000Kelvin men i själva verket har högre. Fast då med mer utav Aqtanicljuset.Å detta är ju bra../CÄndrad av wrang den 2003November17 kl 10:03__________________MVH Christian wrang.com Citera
Guest Gäst Postat 8 januari 2004 Postat 8 januari 2004 Jag kan ju försöka berätta lite om mitt bygge och om vad jag ändrar på nu när jag bygger mitt andra kar. Genomförningar: Den första genomförningen jag köpte var på ahlsells, den var för 40 mm rör för att jag trodde att systemet skulle bli säkrare med större rör. Nu vet jag att så är inte fallet eftersom jag ändå stryper flödet med en kulventil för att få ner skvalpet. Bästa sättet att bestämma sig för rördimension är nog att räkna ut vilket flöde man vill ha och sedan använda kalkylatorn: http://reefcentral.com/calc/sump.php. Jag har råkat ut för att sniglar krupit in i ytavrinningsröret och stoppat flödet med översvämmning i huvudkaret som resultat. Därför så har jag i mitt nya bygge gjort två stycken avrinningsrör som var och en kan ta hela volymen. Det ena med kulventil på för att hålla ner ljudet, det andra är ett rör utan hål med ingången över ytan i avrinningshörnet. Detta rör har heller ingen kulventil på sig. Så vid en eventuell snigelatack så kommer vattnet ta en alternativ väg och dessutom börja skvalpa så att man förstår att något är fel. Genomförningarna jag använde här var från aquaristic.net, dom var både billigare och bättrre. De har en gummipackning som håller tätt och hål rätt igenom för röret. De man köper på ahlsells har en aluminiumring på sig som man måste ta bort, dom håller inte tätt om man inte limmar dit dom och dom är gjorda för kapade rör. Väggarna jag byggde i sumpen har väl mest funktion som en microbubblespärr, har hört att en del filtrerande djur kan sätta sig där pga bra förhållande för dom. Inga av mina filterdjur har däremot visat intresset för glaslabyrinten. Avdelningen i bortre hörnet byggde jag för att jag ville ha dsb i resten av det facket (om den påverkar ljudnivån vet jag inte). En dsb skulle virvlas upp för mycket om jag inte avskärmade den från avrinningen. Min tanke var också att få in min lilla skummare där. Numera har jag en större skummare som inte alls får plats i sumpen. Den står och skummar i huvudkaret. Det som en gång var tänkt till dsb har nu blivit ett refugium med caulerpaalgsodling. Vilket som är bäst vet jag inte. Jag vill gärna nämna några ord om skummare: Jag själv lyckades inte vidare bra med den lilla syrestenskummaren som jag började med. Jag var tvungen att köpa en större och då först fick jag algblommningen någorlunda under kontroll. Snåla inte med skummare, och se till att den får plats i sumpen. Använd gärna en skummare som är gjord för många gånger större kar än det du har. Allt verkar också mycket bättre sedan jag ökade på vattenbytena. Jag är övertygad om att man måste byta en del vatten i så små kar. Jag byter nu 20 liter i mitt 150 literssystem en gång varannan vecka. MVH Magnus Citera
Guest Gäst Postat 8 januari 2004 Postat 8 januari 2004 Hej på er Skulle behöva lite hjälp.......... Ska starta nytt från grunden tängte DIY det mesta då ekonomin inte är den bästa efter utbyggnaden av huset. Det jag har idag är en säck cement som blev över från bygget( som inte är klart på långa vägar), som jag ska börja tillverka LS vad är igentligen viktigt med LS vikt eller area? Jag tankte så har om man bygger en bakgrund i Cement/snäckskal så blir ju ytan rätt stor men kanske inte så tung. Är det bara yt lagret på stenen som "lever" eller ska det vara så poröst att det kryper i hela stenen?? Tanken är att det ska bli två burkar +sump. Ena burken ska stå en våning upp (Fundrade att dra 20mm slang i väggen(samma slang som till golvvärmen))den burken kommer att bli rätt liten typ 30-40 liter, om sumpen är på 100 liter och den stora burken 500-800 så blir den totala mängden vatten rätt stor. Är det fel att kombinera två separata burkar?? Det där med mangrov låter ju ballt men blir inte de träd så småningom med det borde ju gå att beskära. Det kan jag tänka mig att beställa Har du något på gång nu? Mer frågor kommer......... Mvh Björn Citera
Guest Gäst Postat 8 januari 2004 Postat 8 januari 2004 Björn: Jag hoppas att du förstår att hemmagjord sten 1 tar Väldigt lång tid att göra 2 kan höja ph för mycket 3 kräver vanlig levande sten. Om du inte sätter i några enstaka stenar i ett redan fungerande kar så talar vi om 1 kg riktig sten per 10 kg hemmagjord. För att detta skall ta sig så bör man köra denna uppsättningen utan/mycket sparsamt med djur i minst 6 månader. Själv skulle jag inte börja befolka karet förrän om 1 år. Jag råder dig som nybörjare att satsa på 90% levande sten och 10% hemmagjord eller faxekalk. Annars så låter dina tankar bra, kul med två länkade kar. Tänk bara på att en pump som kan lyfta så högt kostar väldigt mycket pengar (på tal om sviterna efter husrenoveringen). Berätta gärna hur det går för dig här på forumet. MVH magnus Citera
Guest Gäst Postat 8 januari 2004 Postat 8 januari 2004 Jodu jag har förstått att det tar låångtid men jag är nog inte klar med relaxen ikällaren där alla delarna ska vara förän till tidigast sommaren. så lite tid har jag på mig.Men jag spanar efter något beg utan befolkning bara LS och kring utr. Vad jag har förstått av alla dessa inlägg är den enda man igentligen inte klarar sig utan är bra ljus och pumpar. Resten borde man klara med rätt symbios. Jag inser att detta medför att man inte kan ha många djur men det vore kul att prova någon gång.Men som gröngöling får man väl börja med alla hjälpmedel som finns. Längtar att få börja pyssla. Citera
Guest Gäst Postat 8 januari 2004 Postat 8 januari 2004 Hejsan jag hörde en bra sak ifall man har 2st genomförningar en för ytavrinningsröret å en som reserv.På detta ytavrinningsrör (utlopp 1)kan man då ha en UV-C kopplad då kommer ju all ytavrinningsvatten gå genom UV-C:n och "rena" allt ytvattenmed UV-C:n vill man så sätter man på denna efterhand eller om man kör den kontinuerligtVad säger ni om detta??__________________MVH Christian wrang.com Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.