Gå till innehåll

Hjälp med lysrörs val


TedA

Rekommenderade inlägg

Hej.

Det är dags att byta lysrör till mitt akvarium och jag har svårt att bestämma mig på vad jag skall välja.

Det är 3 st 36W T8 lysrör som skall bytas pga de har suttit länge nog.

Alternativen är:

1. 1st 10000K, 1st 6500K och 1 blått.

2. 2 st 10000K och 1 st blått

3. 1 st 10000K, 1 st 13000K och 1 blått

Vilket alternativ tycker ni är bäst?

Jag har lite mjukkoraller och fisk i akvariet.

Det är inte aktuellt att byta till T5 eller MH.

// Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

lysrör behöver man igentligen inte byt för än de är slut, dvs blinkar.

mitt favoritrör är osrams blå L36W/67. billigt är det också.

2 blå 67 och ett vitt i mitten kan vara lagom.

köp ett lysrör som heter 860 eller 865, 6500K dagsljus. eller osram skywhite 880 på 8000K.

alla dessa lysrör finns i din lokala elaffär och kostar 50-100 kr st.

livslängden på dessa rör som köps i elaffären är längre än de som akvariehandlarna säljer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade ett rör från Arcadia på 9500K men det kostar 22€ på aquaristic.net för 36w

Jag hittade äntligen ett spektra på Osram 880

sch-ond-sky.jpg

Marine White Lamps.gifline_title.gif

s.gif

  • Superb light output
  • Powerful penetrating white light
  • Accentuates natural fish colours
  • Colour replicates reef environment

The intensity of the sun around coral reefs is very high. To attempt to replicate this intensity with fluorescent tubes it is necessary to achieve the highest lumen output and the correct spectrum.

Many white lamps are unable to provide the necessary levels of light output combined with the correct colour to really enhance and enliven the appearance of the marine aquarium.

The Arcadia Marine White lamp has a colour temperature of 9,500K (Kelvin) and an exceptional lumen output combined with very good colour rendition. The tri-phosphor formulation provides consistent long life and stability of output at these high levels of performance.

These factors make it the ideal choice for the serious marine aquarist, with excellent levels of light throughout the aquarium and extraordinary clarity for viewing the constantly changing marine environment.

A high proportion of light energy is concentrated in the area between 400 and 480nm, which also assists in the promotion of zooxanthellae production to encourage coral and invertebrate growth.

The other peaks across the spectrum allow the true, vibrant and natural colours of the fish, corals and invertebrates to be enhanced and to really stand out.

mwhtespd.jpgTo really achieve the best results for marine aquariums, we recommend the combination of Arcadia Marine White and Marine Blue Actinic lamps.This will provide the benefits of excellent light output levels coupled with the correct spectrum to support

symbiotic algae,allowing good growth of the corals and invertebrates whilst greatly improving the overall lighting and appearance of the aquarium, with fluorescent effects as well.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

vilket rör du ska välja kan jag inte svara på då jag inte sett spektrumet för rören.

sen beror det ju på vad du vill ha för ljus i karet, vissa vill ha ytnära simulering och andra vill ha blått för ett större djup. du har möjligen inte namnen på rören?

j.svärd: notera att 880 är mycket lik arcadia's spektrum. skiljer 1500K, men det gör ju ingen större skillnad när blåljus kommer på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

osram lumilux 880 skywhite heter den. finns hos elaffären, annars tar de hem så många man behöver.

kul att ha fått med dig på samma linje som mig, att man inte behöver köpa akvarierör utan köpa ett likadant på elaffären för under halva priset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för övrig belysning? Mh w? Helt avgörande......

Ah! Slarvläste! ingen MH, alternativ 2 då! Tänk på att du får mindre ljus ur actinic rören... och med bara tre rör är det redan lite..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
en liten kommentar. T5 rör är mkt effektivare och finns anpassade för akvarier t.ex Solar ultra (marin day) från JBL.

Efter 6-10000 brintimmar har ett lysrör förlorat ung. 20% i effekt och bör bytas.

ljusutbytet på dessa FDH, det ni kallar T5, High output är lika stor som på FD, T8. det som höjer effektivitet hos FDH är att den drivs på HF, vilket även T8kan, vilket gör att den drar några procent mindre energi. FDH skuggar sig själv något mindre också.

men T5 är knappast lösningen på alla problem eller något under. så så speciellt mycket effektivare är det inte. det rör sig doch enbart om några procent.

bara upp till 10.000 timmar? oj, vad lite. lysrören som man köper i elaffären håller ju upp till 60.000 timmar.

alla dessa så kallade akvarieljus är ju i grund och botten ett vanligt lysrör, de flesta av dessa finns i elaffären till ett irreterande lågt pris. finns i alla längder och från 2700K, 3000K, 4000K, 6500K, 8000K och upp till helblått.

det är dock enbart de 3 sista som är intressanta. kostar 50-100kr/st.

det kan ingen akvarieaffär i världen konkurera med. sen att livslängden är lägra och kvalite'n är bättre på de i elaffären gör ju inte saken sämre. fosforlysrören från elaffären håller så hög standard man aldrig oroar sig då ljusnedgången är bara 10% och då byter man när de är slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Till pojkarnas kar lägger jag inte ut en massa pengar på en T5 belysning och om jag byter så blir det en begagnad 150w MH då slipper man bekymret med färgtemperaturer mm. Jag tycker T5 suger och då kan jag lika gärna ha T8

tusen tack. jag älskar de orden. de får du använda så mycket du vill.:smiley20:

och deras CP-sockel som man inte kan vrida runt röret i stör jag mig på ofta. och att man inte kan ställa T5 röret lodrät på ena hållet suger ju också hårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...