Gå till innehåll

Eremiter och räkor ömsar skal, stup i kvarten...


crille_hallden

Rekommenderade inlägg

Hej.

Varje gång man tittar in i karet och ser nåt skal ligga på botten, så blir första reaktionen, NEJ. Vad är nu fel...

Räknar över städpatrullen och samtliga eremiter etc. Är fortfarande kvar. Så bara att landa i att det är ett tomt skal...

Att räkor gör det har jag utgått ifrån, men jag har läst att det skall vara svårt att få eremiter att ömsa skal, inte snäckskalet utan det kroppsliga!

Vad är era erfarenheter?

Har två olika sorter, en som trivs i sanden och en uppe på stenen.

På 4 månader har samtliha ömsat och är nu på väg in i omgång två?

När det hela började så tänkte jag bara; nåt måste jag ju göra rätt då.... :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag har dessa eremiter Calcinus morgani och Calcinus latens. De ömsar skal regelbundet men det kan gå någon eller några månader mellan ömsningarna. En gång har ömsningen blivit avvikande, såg ut som att eremiten förlorat benenen men efter att ha satt den i karantän blev ömsningen fullständig. Detta med "felömsningen" hände när akvariet var nystartat.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag har dessa eremiter Calcinus morgani och Calcinus latens. De ömsar skal regelbundet men det kan gå någon eller några månader mellan ömsningarna. En gång har ömsningen blivit avvikande, såg ut som att eremiten förlorat benenen men efter att ha satt den i karantän blev ömsningen fullständig. Detta med "felömsningen" hände när akvariet var nystartat.

mvh ante

Nu vid lunchen upptäckte jag att nästa av samma sort hade ömsat. Som en klocka...

Då verkar det ju tillhöra det normala...

Har en hel del olika snäckskal liggandes på botten, viss skillnad i storlek.

Hur mycket har dina eremiter växt?

Tänker om man får de under ett antal ömsningar, hur mycket större skal det kan krävas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft mina i 13-15 månader och de har inte varit intresserade av att byta skal. Jag erbjuder dock skal i olika storlekar men har aldrig sett dem prova eller byta skal. Tyvärr vet jag inte mer än så men det står säkert att finna på nätet eller här på guiden. Kanske är det så att mina har nått "maxstorlek" och ej behöver byta skal. Detta är ett intressant ämne du tar upp och värt att leta information om :) Jag stödutfodrar mina med två foder + att de pillar i sig annat smått o gott. Den större av eremiterna sätter sig alltid mellan grenarna i en ephyllia innan ömsning och alltid i mörker har jag lagt märke till. Angående skalen de bor i just nu verkar de skyddade när det behövs, dvs de försvinner in i skalet så att enbart klorna syns.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min putsarräka har ömsat 2ggr på drygt en månad, eremiten en gång på drygt 2mån. De måste trivas :)

Jo det stämmer säkert att de trivs :) Drar mig dock till minnes att "felömsningar" som i mitt fall kunde bero på svängningar gällande vattenkemin (akvariet var nystartat). Som du skriver ömsar också mina räkor skal oftare samt bär på rom. Räkorna har definitivt blivit större till skillnad från eremiterna. Undrar lite för mig själv om eremiternas ömsningar alltid kopplas till tillväxt?

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft mina i 13-15 månader och de har inte varit intresserade av att byta skal. Jag erbjuder dock skal i olika storlekar men har aldrig sett dem prova eller byta skal. Tyvärr vet jag inte mer än så men det står säkert att finna på nätet eller här på guiden. Kanske är det så att mina har nått "maxstorlek" och ej behöver byta skal. Detta är ett intressant ämne du tar upp och värt att leta information om :) Jag stödutfodrar mina med två foder + att de pillar i sig annat smått o gott. Den större av eremiterna sätter sig alltid mellan grenarna i en ephyllia innan ömsning och alltid i mörker har jag lagt märke till. Angående skalen de bor i just nu verkar de skyddade när det behövs, dvs de försvinner in i skalet så att enbart klorna syns.

mvh ante

Jag har nog 3-4 gånger så mycket skal som eremiter, mina håller på att mäter skal hela tiden.

Helfestligt! :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...