Gå till innehåll

Oskars "bräckvattens"-akvarium


Bekolsyra

Rekommenderade inlägg

OBS! Titeln är vilseledande, här är det supersalt!

Här följer min planeringstråd inför nästa projektet:

Jag var tvungen att göra mig av med min gamla burk i och med flytt för ett tag sedan, dels för att jag inte hade tid för den gamla burken och dels för att jag inte hade plats för den i den nya lyan..

Nu börjar det roliga än en gång!

Min tanke är som följande:

Akvariet: 120cm långt, 35-40cm högt och 45 & 55cm djupt. Jag avser att ha framrutan i en vinkel så att refraktionen sker så att man ser ner i burken rätt framifrån. Burken kommer att vara djupare i basen än på toppen. Självklart så blir det Optiwhite;)

Bänken: HÖG! Så hög som bara möjligt, så att man får in en rejäl sump, minst lika stor som visningsakvariet. Dessutom så är det för att skydda min lilla flicka mot odjur när hon blivit en Level 3 baby och kan gå. Liksom mitt gamla projekt: 10cm djupare än akvariet.

Sumpen: 3-facks med ett djup om minst 60 (65?) cm så att man får in tokmycket levandesten. ungefärliga mått: 90*60*60-65: 324-351l.

Teknik:

Skummare:Har kvar min gamla Reef Octopus SSS-150 skummare, funkar som en dröm, den sparade jag från förra burken.

Cirkulation: Tunzepumpar med vågmaskin, inte mycket att säga, beprövad av många och nog få som är missnöjda.

Retur: DC-pump med ett oscilerande munstycke på returen. C:a 3000l/h

Belysning: Har länge sneglat på två olika ramper, antingen Pacific Suns Hyperion S, 2*75W eller 2 stycken Aqua Illumination Hydra 26 med AI Director. Just nu så lutar det år AI ramperna. Ljuset från ramperna är hugget som stucket i min mening, gillar dock upplägget på styrningen hos AI, från vad jag sett på nätet så är det lättare hos AI.. Åsikter?

Levande: LPS, dock ett undantag: Montipora Rainbow.

3-4 fiskar: En Six Line, en Gramma Loreto och kanske en Salarias. Blir ett senare projekt.

Som sagt, fokus ligger på köttiga LPS:er med galna färger, en och en annan firre med personlighet.

All input uppskattas.

/Oskar Ek

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående ljuset så har jag själv två hydra 26 or över ett 300L. Nu är detta i uppstartskedet så kan inte säga nått om ljuset över koraller motsv. men det är i mina ögon riktigt vasst. Grymt lätthanterat med Directorn. Är supernöjd. Plus även för deras smarta system med EXT rails, tummen upp för det!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bujje, jag din tråd när jag kollade genom vad jag fann på AI Hydra 26, du kan inte posta lite bilder när du kör den? Har kollat runt på nätet och färgåtergivningen är grym, ännu mer så på de rödaktiga korallerna (reefbuilders.com).

Tack för svaren!

/ Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske 2 stycken Ecotech Radion XR15W Pro kunde vara något?

De verkar ha bättre linser (bättre spridning) och dessutom så har de en kanal med gult ljus.

Upphängningsmöjligheterna ser läckra ut.

Styrningen verkar vara likvärdigt mellan de olika märkena.

Erfarenheter?

/Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...