Gå till innehåll

Finns sånt här kar eller sak man bygga det? (3D-skiss)


samuelhorn

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag lyckas inte hitta den typ av kar jag vill ha. Det närmsta jag kan hitta utseendemässigt är ett IM Nuvo Fusion micro (http://innovative-marine.com/nuvo-aquarium/micro30L.html). Jag tänker ett sumplöst kar med bra möjligheter för filtrering bakom, och bra vattenflöde till "sumpdelen". Problemet med IM-karet ovan är att man ser "sumpdelen" väldigt bra från sidan då den går från vägg till vägg. Då mitt kar ev. skall stå längs väggen i en hall så är tyvärr kortsidan det första man ser. Sedan skulle jag öven önska att mitt kar var större en IM-karet, men bara på längden, helst inte djupare än 400mm. Då kom jag på tanken att man borde i ett långt kar klara sig på att bara köra sumpdelen i halva karet, och i mitten, istället för hela baksidan. Jag tänker även att för att slippa sätta streamers på sidorna där de brukar sitta så borde man kunna sätta två stycken på kortsidorna på "sumpdelen", som sedan skickar vattnet in i kortsidorna på akvariet för rotation mot framsidan. Jag är ingen fysiker, men det borde väl funka? :)

Jag har inte lyckats hitta något så nu frågar jag er efter hjälp. Finns något liknande eller är det bygga själv som gäller. Och isf hur skulle ni gå tillväga.

Jag har gjort en liten 3D-skiss för att illustrera vad jag menar. Karet är B:1500mm x H:400mm x D:400mm vilket borde resultera i en totalvolym på ca 240l.

post-8651-14468934713278_thumb.jpg

Större bild: http://i.imgur.com/1Utj9Ir.jpg

PS. admin, jag vet inte riktigt var denna tråden passar, men då det gäller ett första kar så lägger jag den här. Flytta gärna annars.

Tack för grymt forum! :skal

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...