Gå till innehåll

Kylning nytt försök


foppa

Rekommenderade inlägg

Hej på er alla.

Ska göra ett nytt försök med att skapa ett kylpaket med hjälp av peltierelement.

Har ritat till en bild som visar hur jag har tänkt mig.

Denna gång blir det ett litet block och i blocket kommer det att sitta 2 st kylflänsar som är monterade på peltierelement.

Som det förra kylblocket så kylde jag ner hela blocket.

Men tanken är nu att jag bara ska kyla ner kylflänsarna och som i sin tur kyler ner vattnet.

Jag hoppas att bilden visar hur jag tänkt mig.

Fram med åsikter om detta

Foppa

post-1567-14468912281855_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske det.......

Jag menar om man kan få ner all kraft från pelter elementen ner i kylflänsen i stället för att kyla ner det stora blocket jag gjorde först så måste resultatet bli bättre.

Men som du säger det kan vara för lite kraft i förhållande i till den mäng vatten som skall kyllas,

Men samtidigt är man nyfiken för jag tänker på gonzo bygge som faktis funkar med att kyla ner tempen med ca 2-3 grader https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=4474

Foppa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

jag vet ej vad dessa kostar, men det blir väl inte så varmt i karet att du måste kyla det?

tror att det billigaste och kraftigaset är kylningen från kyl/frys. finns oftast att få gratis eller köpa för nån hundring. begagnade alltså. då har du kapacitet som räcker och en ratt att styra effekten med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peltiers är ganska dyra och svåra att få tag på i Sverige? Men jag tror det kan funka, man har t.ex. peltiers för och kyla datorer. Prova med en långsam cirkualtionspump så kanske det funkar.

Sen finns det ju passiv kylning till datorer, som man kanske skulle kunna låna ideér ifrån. Ni kan ju slå på

Zalman reserator 1(http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=63&code=021) , det funkar så att värmen från processorn sprids i ett vattenblock, där vattnet i sin tur tar värmen till en stor behållare med kylflänsar på. Allt som krävs där är ju en cirkulationspump. Det borde ju fungera till akvarier med. Varma vattnet tas upp i behållaren som kyls ner och i sin tur pumpar tillbaks vattnet. Nackdelen med ett sådant här system är att temperaturen aldrig stiger under rumstempen. Men sen å andra sidan kan man ställa en sådan här behållare varsomhelst.

Jag har själv funderat på att bygga en sådan här till mitt saltvattensprojekt (som snart är klart). Det funkar bra o kyla min datorn med det iaf.

Mvh,

Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har redan bygget en kyl anläggning men den höll inte måttet.... https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=83768#post83768

så jag tar mina pelters från den och gör ett nytt försök med ett till bygge.

Jag vet inte om detta kommer att funka bättre.

Men som sagt det är värt ett försök.

Jag är inte ute efter att ha en konstant kylning på mitt akvarium utan den ska användas till att dra ner dom värmetoppar som jag får under varma dagar.

Foppa

Peltiers är ganska dyra och svåra att få tag på i Sverige? Men jag tror det kan funka, man har t.ex. peltiers för och kyla datorer. Prova med en långsam cirkualtionspump så kanske det funkar.

Sen finns det ju passiv kylning till datorer, som man kanske skulle kunna låna ideér ifrån. Ni kan ju slå på

Zalman reserator 1(http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=63&code=021) , det funkar så att värmen från processorn sprids i ett vattenblock, där vattnet i sin tur tar värmen till en stor behållare med kylflänsar på. Allt som krävs där är ju en cirkulationspump. Det borde ju fungera till akvarier med. Varma vattnet tas upp i behållaren som kyls ner och i sin tur pumpar tillbaks vattnet. Nackdelen med ett sådant här system är att temperaturen aldrig stiger under rumstempen. Men sen å andra sidan kan man ställa en sådan här behållare varsomhelst.

Jag har själv funderat på att bygga en sådan här till mitt saltvattensprojekt (som snart är klart). Det funkar bra o kyla min datorn med det iaf.

Mvh,

Alex

post-1567-14468912282802_thumb.jpg

post-1567-14468912282942_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...