Gå till innehåll

Hoppande muräna


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Min stjärnmuräna låg på parketten imorse, han såg inte så jättepigg ut när jag skopade upp honom, men sprattlade igång direkt när han åkte i burken igen och började simma runt som om ingenting hade hänt. Han hade nog legat ett par timmar skulle jag tro.

Nu till frågan: Har han lärt sig av sitt misstag?? eller kan jag vänta mig liknande händelser igen??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Muränan har garanterat INTE lärt sig något...

Frågan är väl om DU har lärt dig något av ditt misstag?

Muränor kommer garanterat att hoppa ur karet om det finns minsta den allra lilla minsta möjlighet att göra så. Det är upp till dig att förhindra det.

Jag har aldrig ens hört om en muräna som dött av sjukdom... de har alla antingen hoppat ur karet alternativt lyckats fastna i någon pump eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker mig märka en något lugnare "orm" nu efter flygturen... Han far inte runt i akvariet längre (förutom vid matdags) utan håller sig vid botten o i sin grotta, kanske är det så att de har någon förmåga att lära sig ändå? Eller så är det bara för stunden lugnt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror man överskattar fisken lite om man utgår ifrån att den förstår att den hamnar på linoleum och torkar in efter att ha försökt sig på en luftfärd. Jag tror överhuvudtaget att en fisk har svårt att förstå att världen kan bestå av annat än vatten. Täckglas, eller rejält avstånd till kanten är det bästa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade för c:a 20 år sedan en diskus, som slogs med allt och alla, bet i scalarernas fenor spöade upp sina diskuskompisar, till slut körde jag ner håven och fångade fisken, och slängde ut den i hallen, den hamnade på mattan, sedan gick jag och letade efter min sambo, var väl borta 10 minuter, och visade henne vad jag gjort, mest för att retas, då när jag såg fisken där på golvet fick jag dåligt samvete och hade glömt hur förbannad jag var på den 10 minuter tidigare så jag satte tillbaka den i akvariet och den överlevde och blev stor och fin, sålde den sen när jag slutade med sötvatten, och fisken slogs aldrig mer med någon annan, det var precis som den visste vad som skulle hända om den gjorde det igen, så jag tror att en del fiskar kan förstå orsak och verkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst någonstans att en fisk har ett minne på ca:7sek. Men hur kommer det sig att varje gång man kommer med matmuggen så blir de ivriga och förstår att det är matdags....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja minnet verkar det inte vara något fel på, fortfarande efter ett antal dagar så håller han sig lugn o fin... Han drar inte runt i burken så mycket längre, och enda gångerna han blir lite uppspelt är när det är dags för mat. Verkar må bra för övrigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är stor skillnad på fisk o fisk när det gäller minne och inlärningsförmåga.

Diskusar är ganska smarta fiskar... igelkottsfiskar är riktigt smarta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Muränor går till stor del på instinkt. De försöker äta allt o alla ungefär. Jag har aldrig sett att en muräna är nyfiken eller att den skulle ha lärt sig något.

Jag överdriver givetvis lite nu... happy.gif

Igelkottsfiskar däremot lär sig ganska snabbt att se skillnad på folk. Först var mina rädda för alla. Sen lärde de sig att människor innebar att de blev matade. En vecka efter detta så insåg dem att det var bara jag som matade dem... så de struntade i alla andra.

Bästa exemplet är dock när en av mina kottar av misstag bet mig i fingret när jag matade dem. Jag släppte hela matbiten på en gång och firren blev överlycklig och vräkte i sig. En dag senare var det dags för utfodring igen... istället för att direkt börja smaska i sig simmade firren fram till maten... tittade ett par sekunder... för att sedan försiktigt nafsa mig i fingret. Jag kom ju ihåg hur ont det hade gjort dagen innan och släppte maten som en ren reflex => glad fisk som frossade igen.

3 dagar senare matade jag igen. Tog som vanligt en matbit i handen och höll ner den... firren tvekade inte en sekund utan simmade direkt fram och bet mig i fingret!

Det kallar jag en smart fisk som lär sig snabbt och har minne!

Men nu ska jag kanske inte tracka ner på muränorna... det tog ju mig 3 ggr innan jag lärde mig att mata igelkottsfiskar med pincett.

Så jag är kanske inte mkt smartare....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar allt om det går att mäta en fisks minne så att man kan säga att en fisk har ett minne på ungefär ett visst antal sekunder.

/Mattias Widell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nog tycker jag att min muräna är nyfiken allt, den kommer fram till glaset och spanar när jag kommer fram till burken, trots att de tydligen skall ha dålig syn...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta muränor är näst intill blinda, men de har ett väldigt väl utvecklat luktsinne.

Min åsikt om muränor grundas bland annat på en kompis muräna som alltid följde doftspåret av mat... och då körde huvudet rätt in i cirkulationspumpen... gång på gång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte så att det är 2 olika typer av minnesomtyp närtids minne och långtids minne. Nu va det typ massa år sedan man gick i skola så jag kan ha fel.

Är ingen expert på detta men vad jag menar är att inlärnings förmåga lägger sig i ett "långtids minne" detta kommer man ihåg eftersom det är "viktigt". Sen saker man ser eller görär mer ett närtids minne som man inte lagrar lika länge och det kanske är detta som man menar med att fiskar är "dumma".

Sen så tror jag att "långtids" minnet kan vara olika stort på fiskar som gör vissa "slugare" än andra. Har själv märkt stor skillnad på fiskarna som jag har haft hemma.

Hade en kirurg som alltid gömde sig när det vaandra folk än jag i rummet. Men när jag va där så va han alltid framme. Det gick att lura han genom att skicka in brosan då kom han också fram (vi e tvillingar). Ganska lustigt för jag trodde inte dom såg så bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jovisst är det skillnad på fisk och fisk, hade kulfisk(bräckvatten) innan, som är besläktad med igelkottfisken. Dessa var förvånansvärt skarpa och sluga. Som sagt biten i fingret har man blivit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...