Gå till innehåll

Lampans första salta, Aqua Medic Magnifica 100 (320l)


lampans

Rekommenderade inlägg

post-8626-14468934863726_thumb.jpg

Har nu kommit igång med mitt första saltkar. Det har länge varit något av en dröm att förverkliga. Fastnade för ett P&P möbelakvarium från Aqua Medic.

http://www.aqua-medic.de/index.php?r=catalog/product&id=308&cid=98

Det har nu gått med LS i på dagen tre veckor. Köpte den inkörda stenen fem minuter ifrån mig hos Aquawarehouse Jörgen. Värdena är stabila, ammonium är nu under första markeringen, men inte noll. Tänkte köpa mig ett tiotal turbos och några eremiter i slutet av nästa vecka. Har börjat smyga på belysningen någon timma per dag.

När jag kommit upp i full belysning ska sanden i. Tänkte mig vit "levande" sand i storleken sugar size 0,1-0,5 mm, är dock osäker om det är till någon nackdel att ha så finkornig. Finns ju även i alternativet 0,5-1,7 mm. Synpunkter på det och annat tas gärna emot. Med vänlig hälsning, lampans

Temp: 25 C

Salinitet: 1.025

Ph: 8.1

NH4: <0.25

NO2: 0

NO3: 5

KH: 8.6

Ca: 425

PO4: 0

post-8626-14468934863982_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt kar :)

Jag körde levande sand, 0,1-0,5 i min första burk, var omöjligt att hålla den på plats. Råkar man rikta ner en streamer t ex så har man som en glaskula med snöfall, lägger sig överallt. Flyttar man något i sanden så rör det upp. Men grymt snygg när den ligger där den ska.

I min nuvarande burk kör jag något grövre död sand, ca 1-2mm, enklare att handskas med. Körde på startbakterier på flaska ist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:W: och lycka till med ditt kar ang sand så är det snyggt med riktigt finkornig men det kan bli så att om du har kraftiga streamers kan sanden flyga runt i karet har lite problem att man ser botten i hörnen på mitt kar,som mina streamers har flyttat sanden lite grand, men det är vad jag tycker har 0-3 mm i mitt kar Med vänlig hälsning Ola.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för kommentarerna ovan. Angående sanden så var det ni säger, det jag befarade. Kanske ska ta det säkra före det osäkra, och välja en grövre sand ändå. Har kört med startbakterier Sera nitrivec, tänkte bara att det inte kan vara någon nackdel med sand som redan är "igång"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...