Gå till innehåll

Tips för nybygge


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Vet någon vem man ska rikta sig till om man vill måttbeställa ett nytt akvarium i STHLM? Typ glasmästare eller akvariebutik som håller hyfsade priser och lämnar garanti på grejerna.

Inget extremt, ca 600-700 liter.

Tacksamm för tips.

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

akvarielagret har denna kille som leverantör om jag inte minns fel. jag har köpt ett par akvarium av honom vid olika tillfällen och har alltid blivit väldigt nöjd.

mvh Beppe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar.

Jag kommer att lämna ritningar till bägge och så får vi se vem gör jobbet billigare. smiley1.gif

Till höst blir det nog (jobbigt att vänta så läääänge).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ringt runt lite och "gubben på ekerö" (se Magnuss inlägg) verkar ligga bäst till hittilssmiley2.gif.

Men oavsett vart man ringer så blir min budget decimerad smiley3.gif.

Hoppas skatten kommer snartsmiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

125x85x70 (höjden den sista)samt ytavrinning i form av en rektangel på cirka 20x25 (i höjd med vattennivån ca 66cm)i ena hörnet. Därifrån tänker jag pumpa ut vattnet till sumpen. Jag hade så i mitt förra akv, tycker att det är smidigt. Har ni några bättre förslag på ytavrinning?

Ja, för att det ska bli rätt så har jag en smal sump bakom akvariet där vattennivån blir lite högre (på grund av vattnet som jag pumpar ut). på det viset blir vattnet som jag pumpar ut det samma i mäng som det som tas in från pumpen (den rinner in från sista delen i sumpen).

Jag har inte bestämt hur många avdelningar det blir i sumpen än (får läsa pålite till), men börjat fundera på om man inte skulle snedställa väggarna till "ytavrinningsboxen" då bör det bli en näst intill ljudlös ytavrinning.

Som sagt, det finns alltid mycket att fundera på vi nystart. Har ni några fler tipps så är det mycket välkommet.

MVH

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja på samma prinsip som du skall göra din sump kör jag med smiley1.gif

Pump pumpar från ytavrinningshörn till sumpen som med självfall via en kanal å sedan tillbaka till karet...

Jag hadde samma tanke med att bygga en uppå nervänd pyramid som ytavrinning. Tyvärr så tog den en massa plats så nu kör jag med en fyrkantig 15x15 och små glasskivor snedställda så att ytavrinningsvattnet rinner ner å inte åker över kanten å man får ett plaskande/porlande ljud.

Helt ljudlöst.

I denna ytavrinningshörna har jag även min nivåvakt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ändring av planer!

Det blev ingett nybygge, jag har just lagt handpenning på begagnatmarknaden. Blev inte exakt som man ville ha det men vad gör man för att inte spara lite €smiley1.gif. Måtten är 150x70(bredd)x50(höjd)smiley6.gif.

Ville ha lite högre egentligen, men...ja, ni vet det där med pengar. Skall provtryckas nästa helg då det ha ståt tomt några månader, sen är det MITT.smiley17.gifNu återstår bara såna "petiteser" som levande sten, MH mmsmiley2.gif

Undrar lite över om någon har erfarenhet av att ha stor korallsandyta i akvariet ex 50/50 (procent), går lite i sånna tankar nämligen.

Det är det ovannämnda akvariet som skall inredas, tänkte mig i alla fall 50-70 kg levande sten som är staplat i pelarform, resten av utan korallsand. Jag har dock ingen som helst erfarenhet av korallsand, hade endast LS innan, och speciellt inte av en så stor yta.

Finns det några konkreta nackdelar av att ha så mycket "öppen yta"?

Vilken storlek på sanden bör man hålla sig till, 2-3-5 mm?

Gärna andra råd. Jag hade tänkt mig att först köra med stenen men det kanske inte är någon bra ide i fall man tillsätter så mycket sand sedan?

Tacksamm för alla ideér.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vore kanon snyggt att ha ett stort område med sand tycker jag fast karen skall la vara lite djupare så man även kan få plats med LS utan att minska på detta för man skall ha sandyta.

Jag skällv kör med för stor sand tycker jag nu så é la på jakt efter en mindre i karet kanke 1-2mm men det finns risk att sanden lägger sig i ett hörn pga pumparna å det vill man ju inte

Har man mycket sandyta å fin sand så är det ju läckert å frestande att testa den svåra men ack så snygga "Blå prickig sting rocka"

smiley14.gifTanke å dröm:smiley14.gif

Karet är 150x120x70cm ca 1200iter (BxDjxH)varav botten täcks med 40%av Vit korallkross. Ett stim med Kirurger som snurrar runt revpelaren några blir rädda å forsätter simmandet längre in i karet...

Men som alltid, Stora kar = dyra kar.

Lättare att fylla upp ett litet snyggt, än att ha ett stort som är halvfyllt.

Hmm längtar så efter att dyka igen i Rödahavet så jag blir galen.

Men men åter igen till vardagen..

Hej hopp vad det ät tråkigt att jobba eftermiddag.smiley12.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte dumt med "Blå prickig sting rocka", (det fanns två st i Södertälje förra veckan för karantän varav den ena var mycket fin), synd att man måste avstå från alla räkor mm. ... jag väljer nog kräftdjuren när det kommer till kritan.

Tack för sunpunkterna och drömmarnasmiley1.gif, ska nog tänka över det där med 50/50 fördelningen och kanske öka LS till 70/30 av bottenytan (?).

Hur löser man det där med sanden så att den inte blir bortblåst då? Kan man har små "ribbor" i varjerande höjder (3-7mm?)av något slag på bottnet så att sanden får nogåt att "hålla sig i"?

Får nog sova på saken...

Och visst är det tråkigt att jobba fredag EM

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...