Gå till innehåll

Salarias faciatus


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har köpt denna algätande blennid och är överväldigad, vilken kossa. Men det slog mig, vad ger man den när algerna tar slut? Som jag förstår så skall det vara lite knepigt att få den att äta annat foder. Finns det någon här som ger sin faciatus något foder som den tar? Jag gillar fisken och vill vara förberedd innan algerna tar slut (kan säkert ta ett tag, jag har mycket alger). Annars så undrar jag om det finns något idiotsäkert sätt att odla trådalger så man kan mata den på det sättet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen Salarias ännu, men en del foder som jag gissar kan vara lämpligt att försöka med är t.ex. nori alger, bladsallad(från kruka), spirulina flingor, hikari algaewafers, jbl grönfodertabletter, tuggat äppelfruktkött,räkmix med ärter, spenat, gröna bönor etc (helst ekologiskt odlat eller obesprutat). Jag tror det kan vara bra att variera olika foder för att försöka undvikanäringsbrist. Dessa foder bör dock ses som ett tillskott till algerna som den gnager i sig i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del Salarias äter torrfoder och till o med artemia ibland... men de ska huvudsakligen ha grönfoder.

Skalade ärtor, spenat och brysselkål funkar ofta, Nori likaså. Ett tips både till Salarias och kirurger är faktiskt banan... innehåller mycket nyttigheter och en del fiskar ÄLSKAR det!

Skoj att du är nöjd med den Magnus! Kossa är verkligen rätt ord för dem! Har du märkt någon större skillnad på algerna än?

Idiotsäkert sätt för trådalger? Näringsrikt vatten i solsken borde funka strålande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min salarias dog tyvärr av svält då akvariet tog slut på alger =( Det var helt klart min favoritfisk! sååå mycket charm den hade! Jag provade med allt jag kunde komma över, ibland åt den men aldrig tillräckligt mycket! Det som fungerade bäst var faktiskt artemia och norialger. Jag provade även ärter m.m Men den förstod aldrig att det gick att äta. Jag tror att det är lättare att vänja salaris vid "konstgjord" förda om man köper dom som unga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, kommer en salarias att tugga i sig alla gröna buskar i burken? börja misströsta... hele min burk är som en gräsmatta... Funkar det med en salarias?? o.s.a snarast

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min salarias åt enbart filmalger, den rörde inte trådalger, bryopsis, macroalger m.m Så att akvariet var algfritt var inte hela sanningen ; ) Men nu har jag vunnit kriget mot trådalgerna och bryopsisen *wee* Så jag närmar mig den algfria utopin *hehe* fast sumpen är en helt annan historia! Fast där vill jag ha alger...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju bara haft min i en knapp vecka nu. Men den betar som en kossa och är riktigt fet och go. Det är en synligminskning på trådalgs beståndet. Jaguppskattar att trådalgerna kommer att vara slut inom två veckor, det är därför jag är ute och ställer frågan. En ligt korallrevsakvariet/fosså så skall den vara praktiskt taget omöjlig att få att ta ersättningsfoder. Därför så tänker jag börja experimentera redan nu för att se om den tar något annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej min älskar spirulina flingor men äter även vanliga pellets , men jag tycker den är bekväm så matar jag mycket verkar den beta mindre den tar alltså foder i första hand slöfocken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar vara typ 50/50 chans att de tar konstgjord mat. En del har tur och får en firre som äter allt möjligt andra får en firre som inte äter något förutom alger.

Är det någon som lyckats träna en salarias som till en början inte åt annat än alger i karet till att ta "vanlig" mat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...