Gå till innehåll

Mina intryck efter 1,5 mån som nanokille


Julgran

Rekommenderade inlägg

Tänkte bara delge mina intryck så här långt gällande fördelar och nackdelar av min första tid som saltis med ett litet nanokar. Alltid finns det säkert någon annan nybörjare som tycker det kan vara intressant att ta del av mina erfarenheter så här långt.

Bakgrund

Jag har idag ett etablerat 45 lit nano med några mjukkoraller + en eldräka + en sjöstjärna + ett par små blåbenade eremiter + ett par sniglar. Jag har dessutom precis startat upp ett 80 liters Molly hotell dit räkan och korallerna ska få flytta när det är inkört.

Mat

Räkan får lite fryst artemis varannan dag. När han/hon ska matas så tar jag ungefär en ärtas storlek av fryst artemis i ett litet glas. Jag fyller på med lite vatten från karet så det börjar tina. Sen stänger jag av pumparna och så häller jag ner sörjan framför hålet där räkan bor.

Levande sten

I 45 liters karet har jag 6-7 kg levande sten och i 80 liters karet har jag ca 10-11 kg.

Belysning

Det lilla 45 literskaret har 2 lysrör på 2 x 13w + ett blått på 7w = 33w/45 lit = 0,73w/lit

Molly hotellet på 80 liter har 3 stycken 24w Interpet T5 compact rör på 14000k = 72w/80 lit = 0,9w/lit

Pumpar

Jag har två pumpar på NewJet Micro 450 lit/h + den befintliga på 350 lit/tim i 45 liters och två på 600 lit/h + 500 lit/h i 80 liters (kommer inte ihåg vad de heter)

Vattenbyte

En gång i veckan byter jag ut ca 7 liter vatten i 45 liters karet. Vattnet är Osmos vatten som jag blandar till ett par dagar före bytet. Jag har en liten pump och en doppvärmare i hinken jag blandar vattnet.

Vid varje veckobyte av vattnet i 45 liters karet sköljer jag noga ur ett svampfilter som sitter vid avrinningen i bakkanten. Jag har även Nollnitrat från Zeosand och aktivt kol i små påsar i mittenfacket efter svampfiltret. Påsarna med nollnitrat och aktivt kol sköljer jag ur varje vecka lite försiktigt. Aktiva kolet byter jag ut efter ca 3 veckor.

Nu till fördelar och nackdelar:

Fördelar med nano

+ett nano har ett smidigt format som gör att ett kar får plats i de flesta hem utan att hemmet behöver se ut som en zoo-butik. En mycket viktig punkt när man har flera barn hemma och en hustru som vill att det ska se "cosy" ut hemma.

+"hustru acceptansen" är hög pga ovanstående punkt. En sån sak underlättar när man vill få sin vilja igenom.

+kräver oftast inte lika stora investering för att starta upp. Är man nyfiken på att ha ett saltvattensakvarium utan att spendera 10.000-20.000 kr så kan ett modifierat molly fungera perfekt för att känna sig för.

(kostnad molly 900 kr + 8 kg ls 1100 kr + ny belysning 1400 kr + extra pump 200 kr = 3600 kr + övriga småsaker ca 3000 kr inkl tester, osmos m.m.)

+Om något går fel så dör inte fiskar och koraller för tusentalskronor. Gör man fel i ett molly så brukar det bli mindre kostsamt då man inte har lika mycket saker i karet pga storleken.

+Lätt för en nybörjare att komma igång med. Ju mer basic det är desto lättare är det att komma igång.

Nackdelar med nano

-Svårt att hitta anpassad belysning och tillräcklig cirkulation. Man måste själv modifiera karet med mer belysning och cirkulation.

-Du ska helst inte ha fisk i karet. Inte snällt mot fiskarna. Lättare koraller och lägre djur funkar däremot väldigt bra.

-Vattenbytena är omständiga och det skvätter gärna några vattendroppar här och där vid byten. (sänker hustru-acceptansen med hinkar överallt i vardagsrummet)

-Det är lätt att glömma att osmosen är igång (med överfull dunk till följd)

-Det är lite omständigt att ständigt blanda till nytt vatten med salt varje vecka. Ett större kar med proteinskummare verkar helt klart som den enda utvägen i längden. Salt är inte heller gratis.

-Den lilla vattenmängden gör att man kan få för snabba svängningar i sina vattenvärden om man har lite otur. (än så länge har det funkat bra för mig)

-Man kan inte ha känsligare koraller. (har inte provat själv då jag fortfarande anser mig vara nybörjare)

Summa sumarum så här långt:

Ett nano är lätt att placera hemma och ser bra ut som möbel. Om man bara kan få slippa veckobytena av vatten så skulle innehavet att ett nano kännas mycket enklare att sköta om. Högst på min egen önskelista är en proteinskummare som får plats under huven på Molly hotellet. Det skulle göra att jag slapp göra ett vattenbyte varje vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...