Gå till innehåll

Stroms nya burk 200 L


Strom

Rekommenderade inlägg

post-8114-14468935331198_thumb.jpg

Ok detta är lite löst planerande men vil ändå starta en tråd för att kanske få lite tips och tricks kring ev. framtida byggen :)

Skissen åvan är lite "luffig" men det ger ett hum om vad det handlar om... Vi flyttar och vill i mitt rum som har en vägg med garderober som inte löper hela vägen sätta in ett kar. Alltså finns ett utrymme mellan garderob och vägg som är 128x58 cm. Ganska perfekta mått för att "bygga in" ett akvarium, salt såklart! Tanken är att klämma dit ett 200 L och använda mitt förra kar på 63 liter som sump. Sumpen ska befinna sig under visningsburken såklart! Planerat skåp över och under akvariet samt ventiler över skåpen samt på sidorna, datorfläktar får monteras på utsida förmodligen nertill med inblås till utrymmet om det behövs.

Bänk blir byggd i trä och luckor osv får förmodligen bli i MDF om jag inte hittar några ikea som passar bra.

Någon som har några bra tips kring bänkbygge, skåplösningar? Även tips på teknik skummare osv?

Allmänna åsikter och funderingar är välkomna! Bygget är tänkt att hållas så minimalistiskt som möjligt men ändå fullt funktionellt och smidigt! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du kikar i min tråd så hittar du hur jag bygde min bänk. den har inga lyckor ännu men är tokigt stabil och går inte rucka en cm.

Tips räkna ut hur högt du behöver över din sump. Jag tog i lite för lite och fick ta bort bjälkarna i botten och ställa sumpen på golvet hade jag haft dom kvar hade jag inte kunnat arbeta i sumpen ordentligt.

Ska du ha ikea luckor bygg akvariet och bänk efter mått på luckor så du får in dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...