wrroomm77 Postat 6 november 2005 Postat 6 november 2005 Jag har ett rör som är 34 mm invändigt till breddavloppet jag undrar hur mycket vatten det kan svälja i timmen jag tänkte nämligen ha en pump som pumpar 7000 liter i timmen eller finns det nån formel man kan räkna ut hur mycket vatten det kan rinna per timma? Citera
Jocke Postat 6 november 2005 Postat 6 november 2005 Tjenare!Jag hade nog tagit ett 50mm rör till den pumpen.Elller en pump på ca 4000 liter i timmen till 34 röret.Det ska finnas en räknings grej här http://www.reefcentral.com/calc/drain.phpFör att räkna om http://hemsidor.torget.se/users/b/bohjohan/convert/conv_s.htmMVH Jocke Citera
wrroomm77 Postat 6 november 2005 Författare Postat 6 november 2005 Jag har ju inte större hål i botten på karet!!! Citera
wrroomm77 Postat 6 november 2005 Författare Postat 6 november 2005 tror ni att det skulle funka med 3500 liter i timmen då? utan att det blir översvämmning i karet då? Citera
Jocke Postat 7 november 2005 Postat 7 november 2005 Har du sumpen under karet?.Om pumpen pumpar 3500 enligt specen,så kommer den inte att göra det om den måste lyfta vattnet en viss sträcka.Det blir en effekt förlust ju högre pumpen måste trycka vattnet.Sen så kan man ju alltid strypa vattnet med hjälp av kranar på pumpen och på ytavrinings röret.Kan vara bra med en kran på ytavrinings röret så att man kan stanna upp vattnet lite så låter det inte lika mycket om det när vattnet rinner igenom röret.Använd länkarna.Hur stort kar har du?.Satsa på att få karets volym genom sumpen ca 5 gånger per timme.MVH Jocke Citera
wrroomm77 Postat 7 november 2005 Författare Postat 7 november 2005 okmen då tar jag o beställer en pump som pumpar 3500 liter per timme akvariet är på 480 liter o sumpen på 170 literdu bor i mjölby eller?själv bor jag i tranås kanske man kunde träffas o diskutera lite nån gång Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.