Gå till innehåll

microbe lift all in one.


Andreas_Lindholm

Rekommenderade inlägg

Hej! Har provat följande spårelement i några veckor - microbe lift all in one. Enligt förteckning innehåller blandningen calcium, strontium, molybdenum, iodine, bromide, vitamins, aminoacids, minerales, iron, thiamine, cyanocobalamin. Enligt tillverkare är doseringsanvisningen 14-28 ml per 50 gal 1-2 ggr/ vecka.

Jag har doserat 6ml/vecka i 120 l+ vattenbyten 20 liter/ vecka (red sea coral pro) + kalkvatten topoff ca 2-4 liter/vecka beroende på avdunstningen.

Anledningen till att jag doserar 6 ml/vecka i volymen 120 liter är en försiktighetsprincip. Jag tillsätter säkerligen många spårelement via saltet men frågan är om det är tillräckligt? Dessutom planerar jag mäta flera parametrar mer frekvent och det får avgöra hurvida doseringen/tillsatser kommer ökas eller minskas. Ett test till triton kommer också skickas för att få ett mer omfattande besked/tendens över hur akvariet mår?

Har skött akvariet på detta vis några månader. Började dosera spårelementen för några veckor sedan. Det jag observerat är tillväxt på hysterix och pocillopora. En annan skillnad är tjockare/kraftigare grenar på ovan nämda koraller. Jag drar inte någon slutsats att det är spårelementens förtjänst enbart. Jag tror dock att dosering samt kontinuiteten och stabiliteten gällande akvariets skötsel som helhet har haft en positiv inverkan.

Vill med detta inlägg enbart dela en positiv erfarenhet.

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...