Gå till innehåll

Två dvärgkejsare=krig


Zavius

Rekommenderade inlägg

Hejhopp alla glada!

Idag gamblade jag lite...

Köpte en C.Bispinosus men då jag släppte i den började den direkt fightas med min C.Bicolor som vann slagget. Bicolor gav sig dock inte utan jävlades mer, så jag var tvungen att fiska upp den stackars Bispinosusen. Jag lämnade sedan tillbaka den till affären.

Nu, visst jag misslyckades men är det ofta så att två dvärgkejsare inte funkar tillsammans? Jag vet att det kan bli strul och i mitt fall blev det ju just det. Jag kommer inte att köpa någon till dvärgkejsare.

Skulle vilja veta vad ni har för tankar? Lite synd att detta hände för mina favorit fiskar är just dvärgkejsare.

mvh

/Alexander

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2st i mitt kar en Centropyge loriculus och en Centropyge eibli och när jag släppte samman dessa var det en jäv.... fight men efter någon dag blev de kompisar och simmar numera tillsammans då och då.Vet inte om det bara var tur att det lyckades och de rör inte mina koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte så många fiskar i karet. Bara 3, en magnifica, ocellaris och bicolorn... de flesta strök med efter en bakteria chock... (ska skaffa uv-c snart :/)

Nog om det men det har alltid varit så att bicolorn har bestämt, han muckar med alla fiskar jag slänger i mer eller mindre. Nu idag, var det mer. Kanske är det så att jag har fått en rikigt bråkig individ. Hoppas bara att de kommande fiskarna inte råkar ut för hans yttersta vrede så som skedde idag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Storleken på ditt kar passar tyvärr bara för en dvärgkejsare men bicolorn är ju en av de finaste så det är väl inte så illa trots allt. Dvärgkejsare av olika arter gillar inte varandra speciellt mycket och i ett litet kar så blir konkurrensen för stor om maten och då gäller det att försvara sin födoplats. I ett mindre kar ökar också stressen som leder till ett aggressivare beteende. Om du vill ha 2 st då får du försöka med 2 av samma sort och då gäller det att välja en som är lite större än den andra och helst släppa i dem samtidigt, Chansen att då få ett par är stor och då är det heller inte ovanligt att de kommer att leka nångång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...