Gå till innehåll

Hur håller ni sanden ren?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag har funderat lite över hur man håller sanden ren.

Själv brukar jag slamsuga botten när det börjar se för jäkligt ut, men det är alldeles för bökigt i längden.

Ni som har inkörda DSB verkar ha ren sand och ett annat alternativ är väl kanske att inte ha någon sand alls.

Vad fins det egentligen för renhållningsdjur man kan ha förutom "bökande" fiskar?

Har ni några andra tips som kan hjälpa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! slamsuga botten tycker jag att du skall fortsätta med. Bäst vid vattenbyte så får du ur ditrus och eleminerar högt fosfatvärde. stabilare PH och KH värden på köpet. Är det bara smusen som du menar med icke ren sand eller får du kalkalger å så ? Det brukar bli så med tiden om du inte byter ut en del av sanden eller suger ur och solbleker den . Tror inte att det går att ha helt vit sand i längden om man inte utför någon skags förnyelse på något vis.

__________________

GE

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej !!

Sätt in en extra cirkulationspump så att allt "skit" kommer upp i vattnet och så småningom tas hand om i skummaren.

Det fixade i alla fall bottensanden för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tar en avklippt PET flaska och sätter en slang i den smala delen Detta gör jag varje månad vid Månadsbytet av 20% Vatten.

Får med mig massa "smuts" och håller med detta sanden ren

Funkar bra tycker jag.

Är på jakt efter en renhållande fisk som går å bökar/nosar/pular i botten. Kommer ej ihåg vad den heter men har iallafall 2st "antenner" framför munnen.

Andra bra djur som håller sanden ren är klart sjögurkor och olika grävande gobies

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang ,tänker du på Goatfish? Dom har ju antenner under hakan och bökar runt i botten.

Har hört och läst att dom käkar upp lite av varje i akvariet ,småfisk ,rörmaskar och sniglar m.m.

Någon med erfarenhet kanske?

Har funderat på att skaffa mig en eftersom att dom ska vara effektiva renhållare,men har inte vågat.De jag har läst om blir mellan 28-50 cm och då kan dom kanske klippa en hel del av fisken i min burk.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en ganska begränsad erfarenhet av Getfiskar.

Aktiva, charmiga men aningen stökiga fiskar. De blir ganska stora och kan lätt böka runt lite för mycket. De vill ha sandytor... och de är viktigt att man inte har för vass sand.

Om de går på sniglar och annat kan jag ej kommentera, jag hade min tillsammans med större fisk. Min kortfattade erfarenhet säger också att de är ganska känsliga för vita prick. smiley6.gif

Sjögurkor...

jag skulle säga börja med högst två i ett 540. Antalet beror givetvis på hur mycket föda de kan finna i sanden, men två stycken låter rimligt. Märker man att båda växer och frodas kan man eventuellt utöka senare, hellre det än att de svälter och dör.

kornstorleken är svår att säga. Det bör vara sand, inte grus. Tidigare hade jag ett tunt lager med grus och en av mina gurkor svalt ihjäl. Nu har jag ett par centimeter tjockt lager med CalciaLith med ca 1mm kornstorlek och den kvarvarande gurkan verkar stortrivas. Den har vuxit till tredubbla storleken sen jag la i det nya bottenmaterialet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har både sjögurka, sandsjöstjärna och getfisk till min finkorniga sand. Jag är väldigt nöjd med deras arbete. Getfisken pillar i alla skrymslen - han jobbar frenetiskt hela tiden. Gurkan och stjärnan är ju lite långsammare. Stjärnan gräver ju ner sig helt och rör på så vi runt djupare än gurkan. Geten går också ned djupt - han går ju först med de där "antennerna" och när han får in något på radarn så kan han köra ner hela huvudet och plöja genom sanden. Han har inte orsakat några som helst problem för mig - tvärtom så gör han skäl för brödfödan.

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...