Gå till innehåll

Kalkmixer och fosfat


uffe2

Rekommenderade inlägg

Det är känt att en kalkmixer binder fosfater, men hur kan den göra det ?

Lite kemi-formler.....

Hur undviker man en utfällning av fosfat i karet, när det är bundet ?

Jag har för mig att det är det höga PH som binder Fosfaten till olöslig form. Att upprätthålla ett högt ph i burken borde förhindra utfällning. Det finns säkert någon som kan det här med kemi bättre som kan svara mer utförligt. Jag är bara en glad amatör ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ännu en glad amatör. Jo det är rätt att fosfaten binds vid högt pH och sen fälls ut vid lågt pH. Urfällningen är inte så enkelt att förhindra som man kan tror, det är inte bara att hålla högt pH på vattnet. I den levande stenen så pågår en denitrifikationsprocess, i slutprocessen så bildas det gas som gör att pH:t sjunker i LS och då får man en urfällning där. Vilket gör att fosfaten lagras i LS som sen ligger och läcker ut. Det kan gå lika illa med tjocka sandbottnar.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Taget från Aqua Medics Kalkwasserreactors bruksanvisning: "En viktig fördel av den s k ”kalkvattensmetoden” är utfällningen av fosfater. Genom denna process bildas nästan olöslig hydroxylapatit:3 Ca3 (PO4)2 . Ca(OH)2 = Ca10 (PO4)6(OH)2. Denna substans kommer inte lösas under “normala” akvarieförhållanden."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...