Gå till innehåll

Kisel alger störa koraller?


elvir

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har haft mitt kar igång i ca 5-6 månader.. har haft osmos med silikat filter i ca 4 månader av användning.

Jag har problem med vissa av mina zoanthus koraller de vill ej öppna sig och på senare tid har jag märkt av att jag får mycket mer bruna Håriga alger både på gruset och rutan, Kiselalger?.

Jag undrar då om man kan se på nått sätt om silikat filtret är mättat? jag menar jag är väldigt försiktig att inte använda mig av vatten som inte går igenom osmos/silikat filtret.

Jag har tyvärr inget silikat test så att jag kan testa värdena.

Vad jag har förstått så uppkommer kisel alger i det tidiga stadiet i ett akvariums process.. men de kan även komma tillbaka antar jag..

Vad finns det för sätt att bli av med dessa kisel alger? jag vill ju ha sanden vit.

Edit:

Jag har maxpect razor 60W till lampa och har den igång 1 % klockan 10:45 och den stängs av 22:30.

Max ljus jag använder är 50% vit och 80% blå.

//Elvir

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä jag ser lika mkt på kvällen och på morgon.. och efter några dagar blir det mer tills man rört om i sanden och skrapat rutorna i samband med vattenbytet.. och det är brun färg så mycket jag kan se..

jag har däremot bubblor under sanden längs akvarie väggarna.. men det är väl gaser som skapas av nitrit om jag förstått det rätt.

här kommer 2 bilder.. väldigt svårt att ta en bättre bild.

http://sv.tinypic.com/r/24bj0ae/8

http://sv.tinypic.com/r/2dvlith/8 blå ljus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm okej har kommit fram till att det är cyano.

min sandbotten blir på vissa ställen som "vågor" på sättet det strömmar i karet, bara på 1 sida av "sand vågen" så fins det vinröda till bruna alger.. inga bubblor.

de försvinner fram mot kvällen och är mer synliga under morgonen.. Cyano? vad göra?

Ändrat av elvir
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...