Gå till innehåll

6 månader igång och problem har uppstått.


elvir

Rekommenderade inlägg

Hej alla,

Jag har på senare tid fått mer och mer problem med mina koraller. Akvarier är en Blenny 80L

Jag har:

En Eyphyllia Galbrens 5 huvud stor

En Galaxea har vuxit på till ca dubbel storlek

4 sorters zoanthus

En tubastrea (Sol Korall)

En Ricordea Florida

Ny köpt ca 4 dar sedan

En Röd Grön BTA

En fragg av acropora grön

Så ser det ut:

Värden: Testerna har jag gjort på Triton Akvarium och jämfört med mina egna.

Osmos vatten används.

Salthalt 1.0235 = gjorde ett 12% vattenbyte 2 dagar sen men salinitet 1.026. Nu mäter jag 1.0245. ska bumpa upp det mer till 1.026

No2-0.25mg/l = Tillsätter bakterie kultur "Nite Out" (börjat med detta nyligen)

No3-2mg/l = Bytt ut filter i bakdelen av akvariet samt satt i en ny nano pump som gör större cirkulation. Rör om i sanden och blåser stenar rent vid vattenbyte.

Po4-0.00mg/l Använder fosfat remover (Järn Baserad)

Mg-1410mg/l

Ca- 500mg/l Har tillsatt kalkalg booster i 2 månader nu

KH-8,5

Temp: 25-26

12% vatttenbyte var 8e dag och har gjort 1 större 50% vatten byte sedan start av karet.

Lyse: Maxpect razor nano 60W under dagens gång går det blå max uppemot 80% och vita 45% Tänt: 11:30 Släkt 10:30

Till Problemen:

Har förlorat 2 av mina zoas, en röd och en radio active. Den röda släppte från sin sten och radio active blev mindre och försvann.

De 2 som återstår har krympt men de öppna sig fortfarande och verkar vilja vara med

Grön Stjärnpolyp: En av de första korallerna jag satte i, den klarade sig inte alls utan försvann inom 2 veckor.

Tubastrea: solkorallen har ca 15 polyper och 6 av dem har dött.. de som finns kvar öppnar sig sällan.

Galaxean är inte lika uppblåst som för 1 månad sen men ser ut att må ok.

Eyphyllian: öppnas och stängs med jämna mellanrum, spottar (spyr) även ut brun trådig gegga i samband med att den stängs. 2 av 5 huvud har börjat tappa färg men är inte blekta.

Ricordean: mår bra kan inte se några problem där.

Bta : Har inte visar några tecken på att den mår dåligt. Den verkar ha hittat sin plats bak på stenen :( men den verkar trivas. jag hoppas den flyttar till ett bättre ställe då ska jag mata den så den kanske vill vara kvar på den platsen.

Acroporan: Liten fragg av den, placerad högst upp på stenen ca 20 cm från lyset i rätt så kraftig circulation, visar inga tecken på att den mår dåligt heller.

Alger: Får skrapa rutan var 3e dag bruna kisel alger, tror att jag har dinos eller cyano i sand bädden, har inte sett några bubblor i algerna men har sett bubblor i sanden.

I början av akvariets start så fick jag en röd macro alg som växte på ordentligt.. efter att jag klippt ner den lite så slutade den att växa.

Coraline alger har jag börjat få mer av, kanske inte riktigt snabbt som jag velat men de finns där och blir mer varje dag.

För övrigt har jag: 2 clowner och 1 blå damsel, 9 turbo snäckor och 2 eremiter. Har haft en peppar mints räka men den åkte in i pumpen vid matning och blev fisk mat :(.

Vad tycker ni jag ska göra? ändra på saker o ting? kan ni se nått problem som jag inte har sett?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Update:

Korallerna verkar må bättre.. har tillsatt aktivt kol och tillsatt nite out i flera dagar nu, tog en paus efter 4 dagar då skummaren inte skummade alls.. nu är allt på väg mot rätt håll, zoas som jag varit mest orolig över verkar även dem repa sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...