Gå till innehåll

Mirakelfisk


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Har hör om flera som säger sig kunna ha Mirakelfiskar utan problem, men måste säga att jag är riktigt besviken på min. Fisken är ju görläcker, enda problemet är att den syns aldrig. Måste vara världens skyggaste fisk. Ett annat problem är matvanorna, Korallerna rör den inte men däremot så har den satt i sig samtliga Tridacnamusslor samt övriga musslor, samtliga räkor och alla sjöstjärnor en riktig gurmet alltså smiley11.gif . Dyrare i drift än frugan, men henne ser jag i alla fall emellanåt. Vill jag i framtiden ha den typen av djur så kommer jag att få riva hela karet för att få tag i den. I mina försök med fällor o.d så får jag tag i alla övriga fiskar men inte den. Jag kan se den ibland när jag står i hallen och tittar på karet på 7 meters håll. Men ett steg mot vardagsrummet o den e väck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du prövat att meta upp den? jag har en som också är lite skygg, men inte så som du beskriver din. jag har även en räka ( Lysmata debelius) som får vara i fred.

blir lite undrom hur den skulle kunna sätta i sig dina tridacnor. Trodde den var en utpräglad rovfisk på räkor och småfisk.Knepigt tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag vet inte vad jag ska göra riktigt för jag tycker ju att fisken är grymt läcker. Hade den bara synts till emellanåt så hade jag kanske kunnat leva med att jag får avstå från vissa djur. Såg fisken första gången när jag besökte Robban i Uddevalla o han mer eller mindre handmatade fisken, blev då helt begeistrad i dom. Synd bara att jag fick tag på världens blygaste individ. Det kan alltså gå så lång tid emellan att jag har trott att den var död ett par ggr när man plötsligt ser en skymt av den. Vad det gäller mina Tridacnor Göran så försvann dom samtidigt med mina räkor o sjöstjärnor efter att jag köpt denna i våras. Så jag har inte sett den ta dom och kan alltså ha nåt djur som jag inte vet om, men de mådde ju fint tills denne fisk kom till karet. Jag får väl försöka matvägen att svälta fram den genom att placera räkorna på en o samma plats i karet o när han börjar ta dom sakta men säkert flytta fram platsen mot öppnare ytor. Men min fisk svälter väl hellre ihjäl än att behöva visa upp sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte att den svälter sig till döds. Jag matar min med krill 2-4cm stora och han äter även mysis när jag matar de andra fiskarna. Tror att om man går lite försiktigt fram vid matnigen så han hinner känna matlukten innan all mat är slut , så kommer han nog fram mer och mer ska du se. vattnet som jag tinar räkorna i brukar jag slå i karet . De fiskar som har något luktsinne kvar brukar reagera tämligen snabt på att det är matnig på gång. Min mirakel brukar tämligen snabt titta fram för att inte gå miste om något. Tror att det kan vara en bra början att få den lite mindre blyg av sig. Du lär ju antagligen få pröva detta ett tag för att vänja den vid dessa rutiner . Hoppas att det skall gå bra för digsmiley2.gif

Skall tillägga att jag matar bara en till två gånger i veckan på det viset. I övrigt så blir det flingfoder. Han har även börjat att intresera sig för det faktist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...