Gå till innehåll

Alu vs helglas?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Håller på att jaga nytt akvarium och det känns ju som en mindre djungel där ute. Sen hjälper det ju inte att man inte vet vad det är för fördelar/nackdelar med aluminumram och helglas,någon som har lust att förklara detta för mig?

__________________

MVH Samuel

- Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%"><T>

<T>

<TR>

<TD class=smText width="96%">Postat: 2003December03 kl 19:32 | </TD>

<TD align=right width="4%">quote_icon.gif </TD></TR>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></T></TABLE>Aluminiumram skyddar kanterna mot stötar, i övrigt har den ingen praktisk funktion. Aluminiumrakem måste skyddas mot vattnet och niten i mittstaget kan rosta söner av saltet. Själv så tycker jag att helglas är snyggare, så därför kör jag helst på det.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%"><T>

<T>

<TR>

<TD class=smText width="96%">Postat: 2003December03 kl 19:51 |</TD>

<TD align=right width="4%">quote_icon.gif </TD></TR>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></T></TABLE>Det är som Magnus säger, mestadels personlig smak som avgör, själv har jag aldrig funderat på alukar eftersom jag tycker helglas är snyggare.

Men det kan ju ha sin praktiska funktion om man har barn som brukar ha en tendens att banka allehanda leksaker på akvariet, då har man ju iaf kanterna skyddade.

Men sedan skulle jag vilja påstå att du inte behöver skydda själva aluramen, bara eventuella nitar, du kanske inte ska ha alu direkt i akvariet, men den tar ingen skada av om det stänker vatten på den, mer än att den möjligtvis kan oxidera i längden.

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%"><T>

<T>

<TR>

<TD class=smText width="96%">Postat: 2003December03 kl 21:54 </TD>

<TD align=right width="4%">quote_icon.gif </TD></TR>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></T></TABLE>alu eller helglas, det handlar mest om tillverkningskostanad och lite om utseende.

ett helglas är i regel dyrare för det måste vara tjockare glas i ett sådant och så bör kanterna vara slipade (till de större karen) för att öka hållfastheten på glaset.

ett ramakvarium är mycket billigare för där är det inte så noga med glasmåtten och ramen hjälper lite med stadga.

nackdelen med ramakvarium är att de är känsligare än vad man tror, en liten stöt när man flyttar karet kan ställa till det.

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%"><T>

<T>

<TR>

<TD class=smText width="96%">Postat: 2003December03 kl 22:17 |</TD>

<TD align=right width="4%">quote_icon.gif </TD></TR>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></T></TABLE>

Varför behöver man tjockare glas utan ram?

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%"><T>

<T>

<TR>

<TD class=smText width="96%">Postat: 2003December03 kl 22:29 |</TD>

<TD align=right width="4%">quote_icon.gif </TD></TR>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></T></TABLE>ramen stadgar även upp glaset så det inte böjs så mycket.

ps. varför heter du noname och skriver sedan /Mvh Johnny?

Ändrad av Peter G den 2003December03 kl 22:33

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%"><T>

<T>

<TR>

<TD class=smText width="96%">Postat: 2003December03 kl 22:56 | </TD>

<TD align=right width="4%">quote_icon.gif </TD></TR>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></T></TABLE>

Ja så är det säkert..Men rent spontant när man tittar på ett helglaskar där rutan knäckts pga att glaset varit för tunt får man kännslan av att en ram inte hade hjälpt då själva fogen i sig inte har gett vika och förstärkningen/arna sitter kvar...Rutan har inte klarat trycket och sprängts på mitten.. Eller menar du att fogen ger vika och låter glaset böja sig för att sedan återgå till ursprungsläget när trycket minskat?

Överinternet använder många ett såkallat alias eller "Nickname" vilket sällan överensstämmer med dennes riktiga namn..

Ha en trevlig kvällsmiley2.gif

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%"><T>

<T>

<TR>

<TD class=smText width="96%">Postat: 2003December03 kl 23:13 | </TD>

<TD align=right width="4%">quote_icon.gif </TD></TR>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></T></TABLE>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center><T>

<T>

<TR>

<TD class=bold>Peter G skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999><T>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff><T>

<T>

<TR>

<TD class=text>alu eller helglas, det handlar mest om tillverkningskostanad och lite om utseende.

ett helglas är i regel dyrare för det måste vara tjockare glas i ett sådant och så bör kanterna vara slipade (till de större karen) för att öka hållfastheten på glaset.

ett ramakvarium är mycket billigare för där är det inte så noga med glasmåtten och ramen hjälper lite med stadga.

nackdelen med ramakvarium är att de är känsligare än vad man tror, en liten stöt när man flyttar karet kan ställa till det.

</TD></TR></T></T></TABLE></TD></TR></T></T></TABLE></TD></TR></T></T></TABLE>

En liten stöt när man flyttar det säger du...och jag som funderar på att köra karet i bil från Köpenhamn...hur stor risk är det att man kommer hem med ett läckande kar då?

__________________

MVH Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%"><T>

<T>

<TR>

<TD class=smText width="96%">Postat: 2003December04 kl 07:32 | </TD>

<TD align=right width="4%">quote_icon.gif </TD></TR>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></T></TABLE>om du ställer karet plant i bilen så är det inga problem skaffa en skiva eller nått som du kan ställa karet på.

När alu karen spricker på mitten är det inte så att mitt stagen har lossnat så att det är därför det spricker.

Hadde ett kar där mitt staget trillade ner och fram å bak ruta buktade ca 5 på mitten tror inte att ett alu kar skulle klara något sådant utan att ge med sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Postat: 2003December04 kl 07:52

Botten bör ju vara hållbarare på ett helglas kar. Ett alu-kar har ju ett mellanrum mellan bottenglaset och bordet. Borde således vara lättare att knäcka.

Å andra sidan lär det ju vara betydligt svårare att få fram- och bakrutanattbukta sigom det sitter en aluram runt om. Prova med en plastbit. Böj den, limma sedan dit en alu-ram och pröva attböja den igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%">

<T>

<TR>

<TD class=smText width="96%">Postat: 2003December04 kl 09:29 </TD></TR></T></TABLE>

Misstänker att ingen behöver prova det där Stefan,känns rätt givet på förhandsmiley2.gif

Hum...en skiva...det kanske man kan försöka med ja...

__________________

MVH Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%">

<T>

<TR>

<TD class=smText width="96%">Postat: 2003December04 kl 09:45 | </TD>

<TD align=right width="4%">quote_icon.gif </TD></TR>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></TABLE>Det där med glastjocklek ... är du säker Peter?

Vad jag har sett när jag har kollat så används samma tjocklek på glaset, iaf upp till ca 40-50 cm höjd, men sen som sagt så har jag inte kikat så mycket på alukar.

Alukar har alltid i mina ögon varit dyrare, eftersom det är samma kar som helglas fast med alulister på det.

Men jag kan mycket väl ha fel, eftersom jag inte studerat det närmre.

-- tillägg --

Enligt A-Lagrets prislista så står det inget om glastjocklek på aluramsakvarierna, men samtliga dyrare med ram.

Helglasakvarium,60x30x30cm&nbs p;54L420,00

Ramakvarium,60x30x30cm&n bsp;54L620,00

Helglasakvarium, 200x70x70cm980L&nb sp;7700,00

Ramakvarium, 200x70x70cm980L&nb sp;9085,00

Helglasakvarium, 250x70x70cm1225L&n bsp;9085,00

Ramakvarium, 250x70x70cm1225L&n bsp;10925,00

Ändrad av Zacke den 2003December04 kl 09:50

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv kört med 540 och 720 alukar och 420 helglas det finns för och nackdelar med båda. En av de största nackdelarna med alukar är att det är svårt att fästa pumpar och dyligt i aluminium kanten. Annars är det mest en estetisk fråga.

Det där med priser verkar variera från affär till affär, jag gjorde den här jämförelsen på Akvarieudstyr

Aluram 250L 100x50x50 1134kr

Helglas 250L 100x50x50 1369kr

Mvh

//Robban

Ändrad av Granlund den 2003December04 kl 10:21

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv kört med Alukar en längre tid men kör nu med helglas eftersom hela akvariet är ett med bänk å huv så tycker jag att det är snyggare med helglasakvarium ingen aluram som bryter det övriga.

Var hemma hos en kille för ca 1½år sedan i GBG, hanns tjej ringde å ville att jag skulle komma ner, killen var i Uppsala och karet läcker som en ost...

När jag kom ner så hadde silliconen släppt eller började släppa i underkant mot bottenskivan i mitten. Det var ca 5mm glipa i botten å överkant buktning på ca 5cm

Hela karet var 2m långt.

Så visst alukanten har en stärkande funktion säkert men varför sprack inte hela hanns framruta då den buktade ut så mycket??!?!?

Earie: det är inga problem med att frakta karet se bara till att det står plant och ej kan kana åt sidorna så skall du få hem det! Sätt frigolit / Kartong på kanterna så skydda kanterna

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kommit fram till följande slutsats: Det verkar inte spela någon roll direktsmiley2.gifSå antingen så blir det ett nytt helglas utan ställning från Danmark eller ett begagnat med ställning från Sverige...går på ungefär lika mkt. Någon som vet hur det funkar med garantier på akvarier från akvarieudstyr?

__________________

MVH Samuel

- Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Å andra sidan lär det ju vara betydligt svårare att få fram- och bakrutanattbukta sigom det sitter en aluram runt om. Prova med en plastbit. Böj den, limma sedan dit en alu-ram och pröva attböja den igen."

Detta praktiska exempelstämmer inte med verkligheten eftersom din jämnförelse kan liknas vid att försöka knäcka en lös glasskiva över knäskålen... Det är stort skillnad motför att försöka knäcka samma glasskiva när den sitter på ett helglaskar...

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer aldrig mer att köpa ett ramakvarium (aluminium eller annat). Anledningen är att ramen ger en falsk trygghet. I ett helglaskar ser man att alla fogar är ordentligt limmade. I ett ramakvarium kan du inte se om karet är ordenligt limmat.

På mitt förra ramakvarium visade sig att bottenrutan var något för liten (alternativt låg snett), så att framrutan var ditlimmad något utanför bottnen. Omöjligt att se vid inspektion, men resultatet var att fogen släppte och saltvatten började droppa ner på ekparketten. Som tur var så sov jag i samma rum och vaknade av droppandet...

Detta akvarium var av märket "Marin".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt 540L fick en nätt liten stöt mot backen då jag och en kompis välte ned det för att spola ut gruset.

det var ingen fara trodde jag och kunde aldrig tänka mig att det skulle kunna läcka för det, men vad fel jag hade.

jag fylde upp det i fyra omgångar och det funkade fint i ett par timmar, sen började det droppa framåt natten och sedan ökade det bara.

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderade på en annan grej här...det här med välvd framruta,hur blir måtten då egentligen? Är breddmåttet då det maximala,minimala eller ett medelvärde?

__________________

MVH Samuel

- Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att räkna ut den exakta volymen måste du räkna den välvda delen av karet försig... Men är det inte super nogakan du räkna som på ett vanligt kvadratiskt kar för att sedan dela med 2.. Det exakta literantalet kommer då att vara något mer beroende på hur mktvälvd rutan är men det blir inte många liter.. ehum...dålig på att förklara...

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...