Gå till innehåll

Dvärgkejsare VS. Mandarin!!!


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag har problem.....

Har presic köpt hem en underbart vacker mandarin fisk.

Nu är det så att min eld dvärg kejsare tycker inte riktigt detta är lika roligt som jagsmiley5.gif

Han simmar runt och tar sina små tjuv nyp på denna stackars lilla mandarinsmiley19.gif

Är det någon som varit med om nått liknande och i så fall, hur löstes det??

All info och råd är varmt välkommet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är ett vanligt fenomen när man plaserar nya fiskar i sitt kar. Har du en sump så kan du placera din mandarin där något dygn, så de övriga blir vana med dennes lukt. Det brukar fungera bättre då. Går inte dätta så brukar det ändå lungna ner sig efter någn dag eller så. Du får mata lite exstra så din kejsare får äannat att tänka på. Med det menar jag inte att du skall matta hela tiden. Lycka till med din mandarinsmiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett bra trick är ju att sätta in något annat störande i akvariet. Jag har lyckats bra med att fästa färgglada bitar av fiskpåsar i karet... när de svänger i strömmen blir fiskarna lite lätt förvirrade och oroliga...

och glömmer bort att mobba nykommlingarna.

Man kan prova med speglar och annat också....

Annars tror jag det är väldigt sällsynt att dvärgkejsare ger sig på mandariner... inga direkta konkurrenter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 år senare...

Hej, jag lånar tråd för samma problem. Indroducerade för ca 1 mån en Rödbrun Dvärgkejsare i mitt kar där det dittills gick 2 Clowner och en Mandarin. I början gick allt bra men precis som i ovan inlägg så har Dvärgkejsaren börjat "hacka" lite på och leta efter Mandarinen som numera inte är framme lika mycket. Mandarinen har även börjat bli "fadd" i färgen. Beror detta på konkurens om maten (båda pickar på stenen som är ca 25 kg och artemian som dom matas med) Eller är det något annat problem. Mandarien borde ju logiskt sett inte ses som något hot då han både är långsam, inte äter alger på stenen och är betydligt mindre än den vuxna dvärgkejsaren.

Blir jag tvungen att sälja kejsaren eller går det att lugna ner läget genom att ev introducera någon annan fisk?

Taksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...