Gå till innehåll

Bästa lysröret för korallers fotosyntes?


Fildur

Rekommenderade inlägg

Jag har 6 hydror(ca700w om allt max). Tillväxt är det. Mitt rev är lågt i ett 60 högt och 70 brett kar vilket gör att jag funderar på att komplettera med 2 80W lysrör. (har plats för det- kanske 4 80W om jag knökar)

Planen är att ha på dem under 5h/dygn när jag på arbetet för att maximera fotosyntesen hos korallerna. Färger på koraller/fisk (det estetiska alltså) helt ointressant.

Någon som vet något lysrör som enbart framtaget för att trigga fotosyntestopparna så bra som möjligt? Eller tänker jag fel, vad rekommenderas för enbart tillväxt och friska glada koraller?

(hydrorna körs på 30%rött grönt uv 50%vitt lila och de 2 blå på 90% om det har någon betydelse)

(tillväxt nu är ca 1cm/månad på montipororna- fast akvariet ganska instabilt/nystarta så det är inte bara lysets fel så dåligt)

(Om alla mina koraller blir bruna men de växer tokigt bra gör det ingenting, det är max tillväxt jag pratar om, färger kan jag ta när fraggarna blivit stora kolonier :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...