Gå till innehåll

Syrebrist


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej,

En kompis till mig har råkat ut för ett litet missöde då hans enda pump (returpumpen från sumpen) havererade när han var borta några dagar. Detta innebar att akvariet stod helt stilla i 2-3 dagar vilket ledde till syrebrist och samtliga fiskar och en hel del lägre djur strökmed. Koraller och anemoner har dock klarat sig. Han har tagit ur allt dött och säger att akvariet inte luktar eller ser illa ut nu några dagar efter upptäckten (har tyvärr inte kunnat se (eller lukta på) akvariet dåhan bor 20 mil från mig). Han undrar nu om levande stenen har tagit skada och i så fall hur mycket. Jag har sagt att det inte borde vara någon större fara med stenen om den nu inte vare sig ser illa ut eller luktar illa.Jag är dock osäker så jag undrar vad ni säger om detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är bara några månader in i hobbyn så ta det jag skriver med en nypa salt :-) Är dock benägen att hålla med dig! Om man betänker att sten ofta fraktas i friggolådor inlindade i blött tidningspapperibland längre tid så har nog stenen klarat sig rätt så bra. Självklart dör en del så det kan nog tänkas att skummaren kommer att producera mer än vanligt. Hoppas allt går bra för honom!

En lärdom att dra är väl att det har sina fördelaratt ha mer än en pump...om ngn skulle stanna så blir det inte helt kris...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör sötvatten (gud så banalt!!) och har kopplat en UPS (extra strömkälla till datorer) som klarar att hålla pumparna igång i ca 43minuter.

På den tiden hinner jag att komma hem och starta mina batteridrivna luftpumpar.

Mvh Petrol

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...