Markus321 Postat 26 november 2015 Dela Postat 26 november 2015 Hej, har varit inaktiv här på forumet en längre tid men när problemen börjar så vänder man sig till stället där man tror att expertisen och hjälpen finns. Jag har problem med grönalger som både finns på sanden, stenen och glaset.Algerna borstas lätt bort med en tandborste, men kommer snabbt tillbaka på någon dag. De sätter sig även på mina knappar som jag också får borsta rena. Detta har pågått i en eller två månader. Även en knappkoloni höll på att stryka med för en månad sedan. Och igår var en ny knappkoloni nästan helt stängd. Passade då på att borsta rent knapparna och idag ser kolonin ut som på bilden. Så här ser det ut efter att rört runt i sanden. Mina vattenvärden:Salinitet. 1.025Temp 25 grFosfat 0,015 Hanna checkerNitrat 0,5 Red sea Nitrat ProKH 9,9Mg 1210Ca 370 Har ni några förslag på vad som orsakar algerna och varför knappkolonier helt plötsligt inte slår ut?Jag funderar själv på om nitratvärdet är för lågt. All hjälp tar tacksamt emot. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lille Skutt Postat 27 november 2015 Dela Postat 27 november 2015 Har för mig att det står nåt om att gröna alger verkar gynnas om man har lågt ph eller om det var gröna trådalger i saltvattenkemi for dummies.. Är själv nybörjare så har ingen superkoll direkt men kan ju va värt att kolla kanske? https://saltvattensguiden.se/index.php?/topic/49822-saltvattenskemi-f%C3%B6r-dummies/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.