Gå till innehåll

Vibrationsdämpning


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag har en något vibrerande pump i sumpensmiley11.gif Sitter och funderar på att sätta en gummimatta under pumpen för att få bort vibrationerna men för att vara på den säkra sidan funderar jag på om gummi eventuellt kan släppa ut något som inte vore så lämpligt i karet?? Iofs så har ju cirkulationspumpar m.m. gummisugproppar men den totala mängden gummi blir ju ändå ganska liten i förhållande till en större gummimatta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Du skall INTE använda vanliggummimatta, då den innehåller svavel,kisel,kol, och olja. Det som används i akvarium är specialtillverkat och innehåller i stort sett bara plast, därav att den blir stel när mjukgöraren släpper. Det du skall använda är livsmedelsklassad silikongummiduk finns på exempelvis Lundgrens i Göteborg.

Mvh Petter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för svaret...tur att jag inte använde den bit stänkskydd som jag hade tänkt migsmiley29.gif

En ytterligare fundering, nu tänker jag visserligen ge mig iväg och hitta silikongummiduken men för framtida paniklösningars skull, hur skulle en pvc matta fungera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den fungerar bättre, nackdelen är att den släpper ut mjukgörare med tiden detta är ju ingen katastrof eftersom det är så liten mängd, men den vibrationsdämpande funktionen försvinner när mattan blir stel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...