Gå till innehåll

Kraftig grön trådväxande alg


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag har en sorts alger som har kommit fram från den levande stenen jag har, de växer ingen annan stans än på den levande stenen. De är ljust gröna och bildar en tät matta som känns styv att dra handen över. De är grenade men har inte blad utan är trådformade. Ca 3 cm långa när de är fullväxta. De sitter mycket hårt på underlaget samt att de växer ganska långsamt men tränger undan allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stråna är hårda nästan som nålar? Jag hade den också för något år sedan, den sprider sig sen, och är inte alls rolig, den tränger undan allt och är ful, sniglar och fiskar vill inte äta den, jag blev av med min genom att spara en hink vatten vid ett vattenbyte, och höjde kh så det inte gick att mäta, 1 tsk till c:a 7-8 liter kanske ett KH på 100 stenen fick ligga där ett dygn sedan tog jag en grov borste(ny) som man skrubbar golv med, sköljde sedan av ordentligt och satte tillbaka den, algerna har inte kommit tillbaka, kalkalger växer nu på det stället där dom algerna var tidigare, dom flesta alger gillar inte mycket höga KH värden läs över 20.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter inte kul, de är ju rätt aggresiva i sin utbredning. jag får ta tag i detta med hårdhanskarna verkar det som.

Jag såg på en amerikansk sida en alg som såg väldigt lik ut som den jag har. De kallade den för " Maidens hair " och den kostade väldigt mycket att köpa, tror det var runt 250 kr för en sten som den växte på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vi ändå är inne på alger och sådant, så har jag på min levande sten små ludna bollar eller uppsikande plättar! De har varit där sedan jag fick stenen vill säga sedan i går då jag fyllde på me sten. Och även en klump med genomskinligt slemm, kan det vara rom tro?!?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också problem med denna minst sagt otrevliga alg. Har sett att de ibland kallas turtle weed och är besk. Därför vill inte algätande fiskar äta den. Den har börjat växa i bottengruset och breder ut sig allt mer. Jag skulle inte rekommendera den till någon, såvida man inte tycker att ett helgrönt akvarium är snyggt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det sånna bruna ludna bollar? I så fall har jag också haft dom, inget äter dom så det enda sättet är att svälta ihjäl dom. Altså de klassiska knepen; bra skummning, mindre matning, bra påfyllningsvatten, odla caulerpa och lågbelastning i karet. Detta fungerade för mig så mina har dött ut nu smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är det inte Björn de ser nästan ut som trådalger men när de bildar matta så är de som en nålfiltsmatta och kalkalger som de sitter på släpper från underlaget som de sitter på!

Jag har tagit ut all sten ur karet för att försöka bli kvitt dem. Sen kommer jag att köra med mörker kur och svält för att bli fri dom helt!

Jag hoppas att mina Mangrove kommer att hjälpa till då de kommer i karet också, men tills vidare växer caulerpan ohotad tills de där gröna är borta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...