Gå till innehåll

Glasrosor


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Ta en spruta med kokande vatten och bränn bort dom, man kan få göra det några gånger innan den är död. Du kan också ta kalciumhydroxid och blanda med vatten till en tjock pasta och spruta över dem. Använder du den sistnämda metoden se till att flytta undan koraller som står i närheten och stäng av alla pumpar, annars kan det fara omkring kalciumhydroxid klumpar som bränner korallerna. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kokhett vatten och spruta har funkat bra för mig också, försök att spruta direkt på glasrosen och inte för mycketruntomkring då det även tar död på annat smått och gott - det blir vita fläckar på stenarna om man "spritsar" för mycket och oförsiktigt runtomkring. På vissa stenar kan det vara svårt att få kål på plågan, speciellt dom stenar som är väldigt porösa/håliga.

Pepperminträkorna (Lysmata Wurdemanni) tar en del glasrosor också (om de får smak för det). Mina rensade rätt bra - vet att en del andra inte haft lika mycket tur.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade en rostratus ett tag också, men den var på rörmaskarna hela tiden så den fick vandra vidare till ett annat kar. De jag pratat med har olika erfarenheter av rostratusen, min tog då inga glasrosor iallafall - antar att rörmaskarna smakade bättre....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag fått denna otrevliga anemon på mindre stenar har jag helt enkelt grävt ned delen den sitter på djupt i bottengruset och låtit den vara någon vecka. De verkan inte överleva denna "behandling".

Jag fick också en på en stor sten som jag inte kunde flytta pga att flera andra stenar vilade på den. Då provade jag att "irritera" den dagligen med en blompinne (vad gör man inte när man blir frusterad) smiley1.gif

Den drog då in sig in i stenen. Jag provade att snurra blompinnen i det hål den drog in sig i och på så vis ruckades stenen upp och täppte till hålet.

Tro det eller ej men den dog faktiskt till slut.

Men sitter den på rutan så blir det naturligvis svårt att få bort den utan att använda injektionssprutor och liknande. Det lär ju inte vara någon bra ide att försöka krossa den eftersom delarna tycks kunna leva vidare och på så vis förvärra problemet.

Mvh

Hastalavista

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur ser glasrosor ut och vad gör dom för skada?

En snubbe påstod att mina såkallade polyper som jag trott är glasrosor isådanafall har jag mängder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm

Sådana har jag massor på vilket sätt är dom inte bra har liksom inte märkt att dom skall vara dåliga på något vis men man vet ju aldrig.

Har visserligen inga andra koraller mer än lite skivanemoner och en läderkorall.

Och hur får man bort dom har en kopparbandad fjäril vilket killen i affären påstod att han skulle äta glasrosor om jag hade sådana vilket han inte verkar göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<H1 style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt">Att plocka bort elaka glasanemoner</H1>

Ett nytt men väldigt effektivt sätt att få bort glasanemoner, läst om detta på nätet.

Du behöver:

· En flaska med koncentrerad citron, sån man har till matlagning ej saft.

· En spruta med nål, se till att få nålen i kirurgisktstål så inga metallämnen friges i vattnet. Välj gärna en tjock nål så den inte går av vid hög belastning

Tillvägagångssätt:

1Fyll sprutan med ca 3ml citronvätska

2För in nålen i basen (inte toppen) på anemonen och spruta in 0,5ml citronvätska i anemonen. Var noggrann med att inte komma ut på andra sidan basen.

3Upprepa denna process på samtliga anemoner.4Skölj ren sprutan I sötvatten och spara deni väntan för att se om alla är döda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med "sprutkuren" är att det är svårt att komma åt en del rackare. De är snabba att försvinna i sin håla... metoden är emellertid effektiv på de exemplar man kommer åt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kanske jag kan förmedla ett ytterligare sätt för dom som är svåra att nå.. ett jag fick lära mig från en vetteransaltis =) Han såg ut de stenar som hade en del svåråtkommlit.. samt plockade upp dom från botten och roterade dessa i karet och underökte vart de små rackarna gömde sig..

Sedan lyfte han sonika upp stenen och gav platserna en rejäl omgång med en borrmasikn.. ett rejält tryckk till på olika platser och vips rent och finnt... stenen såg bara bättre ut med lite små hål.. samt så ökade det stenens ytter volym...

Hoppas detta kanske kan va ett nytt tips för er där ute smiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns stora sprutor med tjocka spetsar hos firmor som säljer plastgolv.De kan vara lite för stora för de minsta glasrosorna om man vill få in varmvattnet/kalkpastan i kroppen men om man nöjer sig med att spruta direkt på aiptasian så fungerar de utmärkt

jerker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick ett mejl utav en kille som föreslog en lösning utav Citronsaft å vatten. Även denna metod skulle vara kanon bra.

Man skulle visst spruta in citronsaft vatten lösningen i "rosens" stam efter en stund så såg man att de började vittras sönder. men jag sitter på jobbet just nu så lägger in ett citat sedan...

Sprutor å kanyler kan man köpa på Apoteket har jag för mig.smiley5.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bifoga ytterligare ett sätt att få bort glasrosor... ett lite annorlunda sätt den här gången. Det har funkat hyfsat för mig...

Ta ett sögrör modell grövre, gärna i någon mörk färg. Klipp av i 5cm långa bitar.

Tryck ner en sån här bit i hålan där glasrosen håller till. Se till att den sitter fast så det inte flyter iväg med strömmen.

Glasrosen kommer att dra ihop och inte ta någon nämnvärd skada. Efter ett tag så kommer den åter söka sig mot ljuset och då måste den igenom sugröret för att komma fram till ljus igen. Avvakta ett par dagar till så att glasrosen verkligen har hunnit igenom.

Knip sedan åt ordentligt om botten på sugröret, så nära stenen som möjligt och dra ut röret.

Resultat, hela glasrosen kommer följa med.

Värsta tänkbara resultat är att glasrosen går sönder i 2 delar varav du direkt tar bort en... och den andra mår ju inte direkt bra.

Svårigheter:

- att glasrosorna går vid sidan om röret istället för igenom

- att sugrören inte fastnar ordentligt

Fördelar:

- Inga kemikalier

- Ingen direkt störning på annat liv i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjo=)

jag har vad jag anser ett enklare bot på glasrosornas framfart =) jag tar helt enkelt och kokar lite akvarievatten.. tar fram kastrullen till akvariet, tar en 25 ml spruta (inhandlad på apoteket efter en massa pappers skrivande där jag lovade att enbart använda det till akvarie och inte sälja det vidare =)) utan nål, fyller sprutan med varmvatten, närmar mej sakta rosen och med ett långsamt och jämt (så den inte blir rädd) tryck, trycker jag ut sprutans innehåll över rosen. i mina fall så går den inte ner i sin "grotta" utan stannar uppe och väntar snällt på ytterligare en full spruta.. den får 2 st fulla sprutor och efter detta så ser man aldrig den igen. Nackdel vore vara att ett område på ca 1cm i diameter blir vitt på stenen men det återhämtar sig på nån vecka.

Detta fungerar ypperligt för mej iaf. hoppas andra kan vara hjälpta.. det possitiva med detta är att man spipper nålar.. som för mej var väldrigt svårt att köpa på apoteket (kanske ser ja skum ut?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte heller jag som ser så skenhelig ut fick köpa nålar... Gjorde som du,fast inte så försiktigt,vet inte om den drog ihop sig eller inte...men jag tryckte på en klump epoxi på den jäkeln sedan så jag hoppas på det bästa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...