Magnus Johansson Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Hej.Jag håller på och startar uppe ett nytt kar nu,Jag har en vanlig heltäckande ramp som det sitter 4 st t8 rör i.Kan jag ha dessa rör en perjod under uppstarten tills man får litepengar över och köpa t5, eller är det något som kommer att ta skada ?Dom rören som sitter i heter :2 st Philips TLD 58w/89 Aquarell2 st Sylvania gro-lux F58w/groMvh Magnus Citera
crille Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 det går bra,t5 kan du köpa när du skaffar mer ljuskrävande koraller,i uppstarten ska man vara lite försiktig med ljuset,om själva rören är bra har jag ingen aning om. Citera
Jaken Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Jag skulle inte köra med Grolux rören då de är växtlysrör och kan dra igång en massa alger för dig. TLD89 är nog helt OK.Men jag överlämnar närmare faktabeskrivningar angående deras för/nackdelar till forumets lysrörsexpert Lysröret Citera
Magnus Johansson Postat 14 december 2005 Författare Postat 14 december 2005 Då väntar jag på en komentar från hånom. Citera
GustavF Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Gorlux ger väl en röd ton och Aquarelle funkar kanske bra, men är kanske inte så vitt som man gärna vill ha det i saltvatten. Citera
acuario Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 kör med de 2 TLD89 och byt ut flourarören mot osram 67 (Blått rör) om du inte får tag i osram 67 58w så kolla upp Maringlo Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.