Gå till innehåll

Fråga från en ickevetande


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Halloj!

Till att börja med så ska jag säga att jag aldrig har hållt på med saltvattensakvarium men har idag 3 sötvattens akvarium igång.

Som de flesta så tycker jag att saltvattensakvarium är fantastiskt fina!

jag har dock en kanske udda fråga...

jag har idag ingen möjlighet att sätta upp ytterligare ett kar hemma(fick iallafall sätta upp 3 st innan sambon satte sig på tvären...)

En möjlighet finns dock, jag har ett 50 liters kar som mest används till att driva yngel i och det är förnärvarande tomt, ok inget ramaskri här nu. min fråga är, kan jag dra igång detta som övningskar UTAN fisk?

går det att ha endast levande sten och övrig utrustning och få det att fungera?

kan man ha en eller någon lägre levande eller ska man helt enkelt skippa det?

ett kar kommer att komma igång... dock inte förren efter flytt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen dum fråga alls!

Det går alldeles utmärkt att ha ett litet akvarium utan fisk i. Du bör nog ha i lite algätande sniglar och liknande då...

Det finns även en del fiskar som klarar sig fint i ett 50-liters.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mikgus: kanon sida :) tack för svaren :)

Okej, det här med saltvatten är ett helt mörker för mig och det kommer att ta ett tag innan det blir någon uppstart... mer tid att läsa på med andra ord :)

Jag kollade på Nano karenoch kan inte se hur de använder skummaren... eller faktum är att jag har inte ens sett någon skummare på dem.....

om jag har fattat rätt så funkar skummaren så här(löst beskrivet) i ett rör pumpar man runt vatten, trycker in en massa luft som får protoiner(?) att bli skum som sedan ska fastna på något filterlikanande matriel högst upp för att sedan kunnas tas bort, vilka i karet är det som far illa av protoinet? eller är det vattenvärden som blir påverkade? hör protoinet till sånt som måste brytas ner "den vanliga vägen"(som sötvattenskillen sa...)

Jag har sett att de använder compaktlysrör i sina nanokar, är det speciella sånna? jag antar att ha ett "fullspektrumsrör" som väl de flesta i butikerna är kan skapa problem....

Mäter man salthalt efter ledningsförmåga i vattnet som standard? har man då speciella saltmätare eller tar man framsitt vanliga mätinstrument och ställer det på ohmoch miniräknaren? ;)

har man nytta av filtermedia annat än till mekanisk rening och förlitar sig sen på levande sten till att sköta nerbrytningen?

många nybörjar frågor... ska nog ta och låna mig en bok ser det ut som ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller skummet från skummaren så fastnar den ej på någon filtermaterial utan helt enkelt rinner över till en speciell behållare som man tömmer.

Man tar bort proteiner för att efterlikna vattnet vid korallreven där vattnet är extremt näringsfattigt och därmed otroligt klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bok är väl en mycket bra idé. Ingen på detta forumet kommer att orka med om du sprutar ur dig så många frågor. Jag tänker åt minstonde försöka förklara skummarens funktion. Som sötvattensakvarist så har du lärt dig att ammonium blir nitrit som sedan blir nitrat. Faktum är att all dietrus (organiska avfall) är proteiner i vattnet innan nerbrytningsprocessen börjar. Efterssom man i ett kar med enbart levande sten är begränsad till ganska så lite djur (pga begränsad nerbrytning av nitrat) så vill man ha ut proteinerna innan nerbrytningen börjar. En 100 %ig skummning är omöjlig, därför så kommer det alltid att finnas "mat" åt nerbrytningsbakterierna i stenen. Om du häller en sked matfett i vatten så kommer du att se att fettet flyter, det "fastnar" på luft/vatten gränsen. Samma sak händer i en skummare, men där har du mycket mer "yta" mellan bubblorna och vattnet, ju mindre bubblor desto mer yta. När dessa bubblor går mot ytan så drar dom med stora mängder av de proteiner som finns i vattnet. Dessa följer med hela vägen upp i toppen på skummaren där man har en kopp som skiten samlas i. Du nämde något om skumfilter i toppen, men det känner jag inte till någon skummare som har. Om du vill läsa lite mer teori om skummning så kan du läsa här: http://www.hawkfish.org/snailman/skimmer101.htm

Interesant artikel, men alla håller dock inte med om att motströmmarskummare med träutströmmare är det bästa. Man måste väga in faktorer som lättskötthet och drifrtskostnader.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha! här klarnade ju en hel del :) tack för svaren! :)

Topfrog: jo jag förstår att det skulle bli tröttsamt att svara på allt! ska genast bege mig iväg till bibblan och kolla in deras titlar och läsa på lite!smiley1.gif

efter det kan det hända att det finns ett par frågorsmiley8.gif men jag hoppas att de besvarar en hel del!(böckerna asså.. )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat tips som komplement till böckerna är att slöläsa i forumen. När du känner att du börjar få lite mer koll hitta något akvarium här eller på nano-reef som stämmer överens med vad du vill göra och försök förstå hur han/hon fick till det.

åså lite svar så att det inte bara blir en uppmaning att läsa på smiley1.gif

compact(pc) lysrören som många i usa använder är svåra/omöjliga att få tag på den här sidan atlanten.

Har du tur med levandestenen när du köper den så kommer du att hitta nya djur i akvariet under lång tid. Startade mitt 54 Liters för fyra månader sen och har hitills hittat bla.

3 Krabbor 1 anemon (oidentifierad) 2 rörliknande sniglar, diverse maskar 3-4 sorters makro alger. Såg dessutom för första gången förra veckan en 1 cm stor räka (efter 4 månader).

samtliga liftare som följt med stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...