Gå till innehåll

Bubblor på gruset/botten


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Har varit iväg en vecka, när jag kom hem i helgen såg jag små bubblor på bottnen i karet. Dom är begränsade till ett område på sanden som är lila/rosa, vad är det?? Kan det ha något samband med att temperaturen i karet är högre än vanligt? Dom kommer under dagen, finns inte på morgonen. Ska byta vatten imorgon el. övermorgon tänkte suga rent grusen då oxå, det kanske räcker för att bli av med det? Har typ 1cm grus på bottnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som en mindre cyanobakterie blommning. Öka cirkulationen i området och sug bort det lila. Cyanobakterier kommer upp där det fins mycket näring så kanske ett vattenbyte och slamsugning av gruset så vida du inte har DSB skulle vara bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kan det ju förståss vara! Tänkte inte på det, har aldrig haft några bekymmer med sånt innan(inte med alger heller), hur blir man av med det???

Sög upp en del när jag bytade vatten härromdagen, men idag ser jag att det är på väg igen.... Kan det ha något samband med förhöjd temp nu under sommaren? Har inte ändrat något eller tillsatt något, karet har varit igång sen dec -02

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Mattias! Har du kollat din fosfat och övriga värden så de är bra? Vist var det ett tag sedan du bytte innan det senaste bytet. Kan vara så att det har hunnit ansamlas en hel del näringsämnen som Björn säger. Tror att du skall fixa lite tätare vattenbyte nu den närmaste tiden. Och samtidigt grundligt suga ur ditrus ur karet så skall du nog se att det går till sig. Men kolla upp ditt Fosfatvärde för att det är det som brukar ställa till det.

Kull att du vi är till baka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

annars är det ju bara att skafa en "sandvändare", så slipper man skit som växer i gruset. visserligen kan ju vattenvärden och cirkulation vara kass ändå, men sandvändare är alltid bra enligt vad jag märkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...