Gå till innehåll

Hur skilljer sig Ozon från UVC


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

hej på er!!!

tänkte köpa ett uvc i dagarna har ett nu på 9 watt på tok för klent någon som har förslag på vilket uv jag ska köpa!!!

mvh//hedan

540 litersburk 20 talet koraller ca 10 fiskar ozon mm!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men hur skilljer sig Ozon från UVC, UVC besrålar det som paserar så att det dör, tex parasiter. Ozon tar ju död på det som kommer in i det vatten som innehåller mycket ozon. Gör inte Ozon det som UVC gör och lite till? Vill någon förklara varför man skulle behöva UVC om man har Ozon.

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min synpunkt om UV kontra Ozon:

Uv har död på det som passerar UV-lampan. Ozon sprider sig i hela systemet och kan ha död på mer. Både på det man vill och inte vill. Ja ja jag vet ni som kör Ozon och det fungerar för tycker säkert det är säkert. Men Ozon är oerhört skadligt för all levande vävnad så det finns ett riskmoment. Har provat Ozon och jag kan inte säga jag såg nån märkbar skillnad åt det bättre hållet. Anledningen till att nyttja sig av Ozon är för att haka på ännu mera syre på det man vill skumma bort så skumningen blir effektivare. Att med Ozon försöka ha ihjäl parasiter innebär en så stor dos att man riskerar mer. Men så var ju det min åsikt och andra kanske vet mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer med Peter. Jag hade ozon på 90-talet och det fungerade alldeles utmärkt. Dock kan jag inte avgöra hur mycket ozonet bidrog till detta. Men, som Peter säger, ozon och uv-ljus har inte samma funktion och syfte. Man använder inte ozon för att ta död på något, absolut inte.

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Javisstja, det gällde att hålla sig till ämnet. Beklagar. Jag är ingen expert på UV men jag vet att det har funnits en del intressanta diskussioner i ämnet tidigare på forumet. Själv har jag precis satt igång ett som egentligen är avsett för dammar. Mitt tips är: Sök igenom forumet efter tidigare diskussioner i ämnet.

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej får vell göra det har skickat efter ett 25w i från södertälje i dag få se om det blir någon skillnad!!!

man undrar ju i bland om uv eller ozon hjälper till något?? om man skiter i uv eller kanske ozon va händer då går all åt skogen då eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både ja och nej Hedan. Har du problem? Ett kraftigt angrepp av exempelvis vita prick kan man få ner till en rimligare nivå så att fiskens eget imunförsvar får göra grovjobbet. Så har jag tolkat effektiviteten av UV. Ozon kan vara av nytta vid tillfällen en stor mjukkorall exempelvis väljer att springa in i dörren och kolavippa (dö). En kraftig förorening av proteiner och annat skräp blir då resultatet och en mer effektiv skummning önskvärd. Nu skall jag ge mig in på nått jag igentligen inte begriper fullt ut. Om jag inte misstar mig så höjer man vattnets redox med ozon. Hjälp. Äh jag fortsätter. Vad redox är har jag svårt att förklara men har med jonernas laddningar och flödet av possitiva laddningar i en lösning. Det räcker. Jag begrep det knappt själv. En lekmannatolkning är kanske (ni som kan rätta mig) att redoxen handlar om förbrukning av syre. I en härd av förruttnelse så ökar syreåtgången och redoxen sjunker. För att öka redoxen så kan man då altså syresätta vattnet. Ett effektivt sätt att göra det är med syresten eller låta vattnet skvala vid utan. Ett ännu mera effektivt sätt skall då vara att tillsätta ozon. syre=O2, ozon=O3. Om inte denna syresättning görs så kommer inte den organiska materian att gå från amoniak till nitrat utan stannar vid nitrit eller i värsta fall amoninium. Där en av anledningarna till ozon. Den påskyndar altså nedbrytningen kan man säga. En annan anledning till oznonens fördel är att de luftbubblor som skapas i skummaren blir mer laddade och det altså fastna mer proteiner på dom. Nog om ozon. Har kanske förhävt mig. Vi får se.

Oavsett vad för UV du skaffat så är det viktiga att flödet genom lampan är avpassat så att vita pricken verkligen dör och inte bara får en snygg solbränna. Jag har ett 36 w som det rinner 300/h. Detta för säkerställa att de vita prick som passerar verkligen dör.Det finns de lampor speciellt till dammar (sånt har jag) som säger att maxflödet är 7000 l/h å sånt. Har ju inget med vad vi vill åstadkomma.

Nu till din undran: Gör det nån nytta allt detta. Tja ibland kan man ju känna att, fan nu är goda råd dyra. Men har man ett fungerande kar utan sjukdommar på fisk eller ens har fisk som är kännsliga så varför krångla med sånt som UV och för den skull ozon. Dom tar ju inte bara död på otrevliga saker utan även nyttigheter. Tror tom att dom kan ställa till det istället.

Va jag tjatar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 25w Vecton uv, har tidigare haft problem med vita-prick detta problem försvann med uv. Dock så värms vattnet lite och jag drog ner tiden till ett par timmar på natten, men under sommaren har jag inte kört alls. Funderar lite på att koppla in det igen, men jag tror inte man behöver köra det alltid, dessutom kan man ju spara lite på lampan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det är så här att jag har en pallet som blir prickigare o prickigare och en kirurg till och min 9 watt uv hjälper inte ett skit!!

en fråga till hur kör ni uv kör ni med en pump som bara pumpar runt i sumpen eller kör ni genom ytavrinningen eller? skulle va kul att veta bara!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en uv lampa som jag pumpar vattnetur sumpenigenom UVhade en kirug med vita prick dom är bortafungerade utmärkt med jag har bara fiskar i karet

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...