Guest Gäst Postat 17 januari 2004 Postat 17 januari 2004 Hejsan!jag är sååå sugen på att testa att dra igång ett saltvattenskar, jag har läst allt jag har kommit över gång på gång men jag hittar inte nån redig "guide" hur man sätter igång att samt den allra nödvändigaste utrustningen, så min fråga till er är :kan nån kanske skriva ett par rader om detta eller referera till nån bra länk som beskriver detta(gärna på svenska) för jag vill absolut inte chansa och göra onödiga dyra fel...(håller på med sötvatten nu men vill utvekla till salt så jag har rätt mycket erfarenheter därifrån, har nog råkat ut för alla möjliga incidenteroch vill gärna undvika dem nu...)skulle bli oerhört glad om nån kunde hjälpa mej för det verkar som en fantastisk hobby! Citera
Guest Gäst Postat 17 januari 2004 Postat 17 januari 2004 Det finns en liten guide på den här sidan. Kolla under artiklar så hittar du den. Sen är det alltid bra att läsa på så mycket som möjligt INNAN du köper något. Det gäller både prylar och djur. Har du mer specifika frågor så hjälper vi dig gärna på forumet. Lycka till och det är verkligen en fantastisk hobby! //Hasse Citera
Guest Gäst Postat 17 januari 2004 Postat 17 januari 2004 På denna länk hittar du en liten artikel om att starta upp. https://www.saltvattensguiden.se/artikel_visa_index.asp?KAPIT EL=Att%20starta%20upp%20ett%20akvarium Det som du kommer behöva är följande Ett stycke akvarium i lämplig storlek Detta bör vara borrat för att kunna ha en sump vilket förenklar hantering, placering av skummare osv osv. Salt, tester För att blanda till vattnet och efter start kolla att det är ok. Skummare, belysning och cirkulationspumpar Doppvärmare, termometer osv, det vanliga. Belysningen som du säkert redan vet skiljer sig från vanligt sötvatten, jag rekommenderar MH + blårör, antal beroende på akvariestorlek/djup. Levande sten Minst 10% av akvarievolymen i kilo, ju mer desto bättre, upp till en gräns förstås, 30-40% är nog lagom. När du har all utrustning så är det bara att blanda till vattnet, låta vattnet stå några dagar med cirkulation och sedan köpa LS. Efter ett par veckor kan du köpa den första tåliga fisken/korallen. Mät alla värden i akvariet för att förvissa dig om att allt står rätt till under hela uppstartsfasen. Efter kanske 2-6 månader så börjar allt snurra mer stabilt. Har säkert glömt nått, men det kommer nog upp, bara att fråga eller söka på forumet annars. Citera
Guest Gäst Postat 17 januari 2004 Postat 17 januari 2004 Kolla också på utländska försäljningssidor tex aquaristik.net eller någon annan för att jämföra priser på pumpar,salt,foder,ljus och lite annat. Jag önskar jag hade gjort det och inte haft så bråttom det hade sparat många tusenlappar. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.