Gå till innehåll

Kylning av akvariet


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag undrar bara om hur ni gör på sommaren för att kyla ner era kar (om så behövs) för jag ska snart skaffa mig ett kar och det kanske nåt man bör tänka på när man inhandlar teknik, har en liten lägenhet och det kan bli riktigt varmt på sommaren.

MVH Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Datafläktar kör jag med och en bordsfläkt detta är styrt via en temgivare så att fläktarna bara går när det är för varmt.

Men nu står dom helt stilla och karets temp är 25

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med kylmaskin, sänker tempen upp till 5 grader utan problem kostar förstås lite men jag tycker att det är en investering som är väl värd pengarna vid sommrar som den i år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min kylmaskin är inställd på 27 grader. Mer än så blir det aldrig alltså.

Det finns för och nackdelar med kylmaskiner. De kostar en rejäl slant i inköp om man inte har turen att få tag på en begagnad. De drar ström också, vilket kostar ytterligare. Och så avger de värme. Helst skulle man ha kylmaskinen i ett annat rum, typ förråd eller liknande. Jag har löst det med en Pax-fläkt i ventilen som sitter på väggen ett par meter från akvariet.

Många löser värmeproblemet på ett billigare sätt: Med fläktar riktade motvattenytan under belysningen, och det verkar funka.

Men man ska vara beredd mot värmen på ett eller annat sätt. För nio år sedan knäckte jag ett 720-l kar fullt med koraller bara för att jag inte hade en aning om att för hög värme kunde vara ett problem. Tropisk fisk och korall tål så klart värme, tänkte jag - fel! Det tog 5 år innan jag fick lust att starta ett kar igen.

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...