Gå till innehåll

IKS-Datorn


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag har ett par frågor till er som använder IKS-Datorn.

Hur mycket teknisk dokumentation finns med?

Finns ingångkontakterna beskrivna?

Vilken styrspänning till reläerna har man ut?

Jag tänkte eventuellt köpa en, fast jag är inte sugen att betala överpriser på givare och kontakter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Christian.

Skall se om jag får med allt.

IKS datorn är bara skälva huvuddatorn sedan får man köpa till styrdosor. Finns 2st varianter en vanlig styrdosa och en Dimmbar styrdosa.

Och en Massa andra tillbehör. Se nedan

-Vanlig Styrskena

Är som en uttagsdosa med 4 utgångar

Kör själv mina lampor slangpumpar etc på denna. Har 1st skall komplettera med en till inom kort.

-Dimmbar Styrskena

Är en uttagsdosa där man kan sätta olika strömmar ut. Ja som en "Dimmer". Dock så dimmras dom inte som med en vanlig dimmer IKS-datorn sätter ett värde så slocknar lampan eftersom ja som en Trappa. Trip/trall/trull

För att få en mjuk dimmring så används en annan modul. Simmod, Se längre ner.

MH-lampan kan man ej "dimmra" å det finns ingen vad jag vet som kan dimmras heller.

Till denna dosa kan man även köra pumpar modell Reddragon, IKS, Fisher, Tunze mm. Vet ej om man kan köra vanliga pumpar på denna dosa.

-Ingångarna

8st (S1 - S8) kan man koppla in Ph, Salinitet, Temp, Nivåvakt, Redox, Oxigen(syre) och Luft trycksmätare.

Du kan koppla in hur många du vill utav varje sort men antalet blir som mest 8.

-Utgång (PC)

för att köra eller se sina värden på Datorn.

-Utgång (L1-L4)

4st en utgång till varje strömdosa så totalt får man 16 utgångar om man har 4st strömdosor.

Du behöver inga relän allt sitter i IKS-Datorn och styrskenorna.

För att se sina värden på Datorn istället för den lilla displayen så använder jag ett program som heter DataCapture. IKS har ett program som heter WinSoft men funkar inte för Win XP och är inte lika utbyggt som DataCapture. IKS har lovat att i sommar kommer deras nästa version av Winsoft.

Enda nakdelen som jag har hittat är att man ej kan stänga av lampor etc manuellt via IKS-datorn så skall man detta så får man dra kontakten till dom sakerna man vill stänga av.

Idag har jag även satt mig in med att programmera att mina fläktar skall gå igång vid en temp å stängas av på en annan. Då den slår till (fläkt start) så sätter den utgång 4 på min styrskena.

Du kan även styra alla andra sonder som du sätter i karet.

Ja som en reglering.

-From Dust to Dawn

För att styra sina Lysrör snyggt och dimmbart så finns det en modul som heter Simmod. Denna skickar ut en signal till HF-donet för lysrörena. Det är denna modul som du får den snyggaste övergången för täntljus och släkt 100%-1% Denna modul kan du även styra större pumpar för att få en gämnare intervall på pumpen.

Själv trodde jag att det bara var att koppla in den till min ATK-pump men ike son nicke

Så för att göra som mitt nästa project är att köpa en Simmod modul och en Frekvensomvandalre så kan man styra pumpen mellan 100%-35%

Mindre än 35% så är det risk att pumpen stannar helt...

Ja hoppas att det var trevlig läsning och att ni köper en IKS dator, Massa pengar men klart roligare teknik kan man inte hitta.

Jag köpte min på en firma i Danmark, Billigast å sedan så skickade efter dom andra delarna från Tyskland. Priserna skilljer en massa mellan alla länderna..

Kolla in på IKS-hemsida så kan du se vad alla sakerna är och hur dom funkar

Lycka till.

Är det många som är mer intresserad av att köpa en IKS-dator??

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hadde mer tänkt att bygga styrdosorna själv och hämta en gammal ph-elektrod på labbet. Det var därför jag undrade om det fanns några specifikationer på ut och ingångar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan hur hadde du tänkt att fixa med styrdosorna själv??

Vore intressant att veta.

Alternativet är ju att köpa en PLC å styra allt från denna men det ända så ej går vaf jag vet att man ej kan kolla Ph etc med en PLC.

Vad är det för Specifikationer du ville veta??

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du wrang, vilken modul är det som mäter salthalten? Kollade snabbt igenom men hittade inte riktigt. Är det den som mäter konduktiviteten (eller vad det nu heter) som man då måste stå och räkna om?

__________________

540 l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jappz så rätt den heter Leitwert Modul på Tyska och Conductivity modul på Engelska

Nej du behöver inte räkna om det finns 3st mät sätt eller som den visar.

1. Densitet = så som vi mäter tex 1.0250

2. Simens = mS

3.Salinity = i %

Man ställer in det man vill ha

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aaaahhh, häftigt... Skall köpa en i sommar eller till hösten om inte den jädrans strejken förstör för dagis så man måste stanna hemma med ungarna och förlora jobbet....

vill ha vill ha vill ha vill ha.....

__________________

540 l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...