Gå till innehåll

Canthigaster margaritata


Nemisis

Rekommenderade inlägg

den kommer från röda havet. den blir 12 cm på revet. säkert lite mindre i din tank..

trivs bäst i 26 gradigt vatten me en salthalt av 1,022. ljuset den vill ha är ljust men ej direkt sol ljus.. vill ha mycke sten att gömma sig i... äter helst levande fisk .. kräver minst 150L.. ej rekomenderad för oerfarna.

denna info kommer från Dr. Burgess´s ATLAS of marine aquarium . 3:e upplagan..

hoppas de kan hjälpa något

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för den infon.. Va ju klockrent.. Har ett kar på 120 liter så de e kanske i minsta laget får väl sälja den vidare när den blir större e bara 3-4 cm nu så ett tag till kan den säkert vara hemma hos mig.. Han i affären sa att de var en lätt fisk att ha och göra med. Kanske bara vile sälja. Den verkar dock trivas o e pigg. Har ätit upp alla alger som jag har både gröna o röda, särskilt de röda var synd då de va jävligt fina, (ursäkta språket). Har också ätit lite på min rör mask så den ser lite risig ut nu o e bara framme på natten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den kommer från röda havet. den blir 12 cm på revet. säkert lite mindre i din tank..

trivs bäst i 26 gradigt vatten me en salthalt av 1,022. ljuset den vill ha är ljust men ej direkt sol ljus.. vill ha mycke sten att gömma sig i... äter helst levande fisk .. kräver minst 150L.. ej rekomenderad för oerfarna.

denna info kommer från Dr. Burgess´s ATLAS of marine aquarium . 3:e upplagan..

hoppas de kan hjälpa något

Låter skumt med salthalt 1,022 om den är från Röda havet. Borde vara högre salthalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kan lätt blandas ihop med Canthigaster solandri. Har sett uppgifter på storlek upp emot 30 cm. Även blandade uppgifter om den äter koraller och/eller smådjur.

De är giftiga precis som många andra koffertfiskar. Hur starkt gift just den här arten har vet jag ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kan lätt blandas ihop med Canthigaster solandri. Har sett uppgifter på storlek upp emot 30 cm. Även blandade uppgifter om den äter koraller och/eller smådjur.

De är giftiga precis som många andra koffertfiskar. Hur starkt gift just den här arten har vet jag ej.

de e ganska lätt att se skillnad på dom.. margaritata är nästan enbart prickig i sin teckning,ganska stora prickar.. medans solandri är randig från munnen upp på huvet, resten av kroppen är täckt av massor me små prickar.. dessutom har solandri klotögon..

den största koffert fisken som ja vet om från böcker är AROTHRON STELLATUS den blir 100 cm..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan de vara lika när de e ungdjur?? Den påminner mer om en solandri än en margaritata.. Den har klotögon och e mer randig vid huvudet.. Han i affären sa att de var en margaritata dock... Hur stor blir en solandri, kan den bli upp emot 30 cm eller??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...