Gå till innehåll

Dela av akvariet med "galler"


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag är lite trött på att vissa fiskar inte funkar med koraller.

Har ett 150cm långt akvarium som jag vill dela av på mitten för att kunna ha koraller på ena sidan och korallnoppande fisk på andra sidan. Mindre fiskar som tex mina mandariner måste kunna simma mellan båda delarna.

Även om det kanske inte blir världens snyggaste akvarium så skulle jag vilja prova.

Tanken är att använda ett grovmaskigt "galler" av något slag. Men VAD??

Ska man slå ut botten på ett par stycken Skogaholmsbackar och limma ihop dem i akvariet

eller har någon ett annat förslag.

Vattencikulationen får inte störas av gallret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så kan du bygga en bergvägg av levande sten på mitten, så att stora fiskar inte kommer över på andra sidan. Ett + är att det ser bättre ut.smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat sätt är att dela av akvariet med en plexiglasskiva borrat med ett antal hål i småfiskstorlek. Se bara till att det blir lite cirkulation mellan de olika delarna. Om man lägger sten mot båda sidorna kanske, med lite tur och skicklighet, det inte syns att det blir ett "avbrott" i revet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också funderat på den varianten, men den stör cirkulationen för mycket, Vill ha en gallervariant...

Tror jag hittat vad jag sökt nu.

En rulle med grönt plastgaller.

Ganska styvt var det. Helt perfekt

Massa olika dimensioner 3 meter kostade 100:-

Tror även jag ska smälla upp ett nät på bakrutan och hänga upp en massa sten i.

JIPPI!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det var den sortens galler jag menade, grönt, rutnät med runt 5 cm mellanrum?

Om det är det så brukar man använda det till att skydda småträd eller andra växter från att bli uppätna i trädgårdar.

Borde funka fint även till att hänga upp LS, gäller bara att nätet sitter fast självt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp precis ett sådant. Den fanns i grönt och vitt och i olika stora rutnät.

Har funderat lite på det där med fästanordning.

Så här tänkte jag dela av akvariet på mitten

Nätet fästs i en ram. I fram och bakrutan så limmar man in två glasbitar så att ett spår bildas mellan dessa. Därefter kan man skuta in ramen uppifrån. Och lika enkelt ta bort den. Som en giljotin.

Hur man ska göra med den som ska hänga i bakrutan och hakas full med LS har jag inte riktigt funderat ut än heller.

Hur fäster man smartast stenet i nätet? Med buntband eller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att kunna ta bort gallret enkelt, man vet ju aldrig hur saker och ting utvecklar sig.

Men det bör ju räcka med 2 mindre bitar med glipa för gallret, ett par i övre och nedre kant på framrutan och bakrutan har långa lister som du skrev, så slipper du glaslister som går över hela framrutan som syns.

Kanske var så du tänkt hur som helst, men bäst att säga iaf =)

Svarta buntband e det bästa, utan metallåsning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp precis så som du förklarade hade jag tänkt. i övre och nedre kant på fram och bakrutan.

Svarta buntbant tycker du... Någon som har ett annat förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...