Gå till innehåll

Första starten snart?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Tjo, har ju tänkt ett tag att jag ska starta ett marina akvarium..

Har tänkt lite nu, tror att jag bestället ett helglas akvarie som redan är fixat för saltvatten? Motten jagtänkte ha är 95*60*50(b*h*d).

Det blir 285l.. Det är inte för kluriga mått va? Hur mycket kan ett sådant kosta.. Nu är det så att jag e väldigt nybörjare på salt vatten, så starten ska ta väldigt lång tid har jag tänkt mig, men ska införskaffa akvarium nu snart, sen börjar jag med tillbehören.. Sen levandesten så får det stå så ett riktigt bra tag..

Hjälp mig gärna nu.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förmodar att du läst en massa på forumet!

Om du precisera vad det är du vill ha hjälp med så kan vi nog lättare hjälpa dig.

Mitt tips är att ta det lungt kolla begangnat marknaden det kommer hela tiden folk som säljer grejer till bra priser.

Ett studiebesök hoss någon brukar ge en massa ideer och så klarnar det en hel del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag har läst endel, men man kan väl aldrig läsa förmycket? :)

ja du, behöver nog hjälp med allt vad det gäller uppstart..

typ vatenvärden å sådant har jag inte sett nånstans va dom bör vara på osv.. vad jag har läst så gör ju vissa vattenbyten å vissa inte?

jag bör ha sump va? frågade i djuraffären å han sa att han har ingen sump i sitt som han har hemma, han avrådde mig åxå från helglas akvarium.. nu vet jag inte vad jag ska ha för något akvarie.. smiley3.gif

är det lagom med 200-300 liter? hur ska man börja, bara med levande sten va?

sen i med någon putsare?

hur länge ska man ha det utan rörande saker i det ? alltså bara stenen å allt som e i stenen då.. :)

/Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle du inte ha ett helglas? Kolla min tråd på Teknik-Övrigt där jag frågade om skillnaden mellan helglas/aluram.

En sump är väl ganska bra och ha,dock tänker jag ha min inom karet i mitt nästa,avdelar en del av karet till refugium/sump.

200-300 är väl ganska lagom. Börja med levande sten bara ja...är inte nödvändigt att köpa ny LS,det brukar komma erbjudanden om begagnad LS lite då och då,sen kan man ju alltid komplettera med lite färsk.

Vad du ska ha i som första fisk är väl inte så lätt att säga,förutom att en revirpinkande damsell inte är så lämpligt då det blir svårt att lägga i nån snäll fisk efter detta. När är svårt att säga,beror på din inkörningsperiod...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä det finns ingen anledning till att inte skafffa helglas.

Som första djur skulle jag föreslå sniglar inget annat sen när vattenvärdena är riktigt bra men algerna är kvar så en kirug dom är oslagbara enligt mig.

Sump är ju som man själv tycker du kan ha ett kar med sump under karet då stoppar du skummare och teknik där så blir kareet rent från sånna prylar.

Du kan ha sumpen i karet som samuel sa att man tex skärmar av 10cm från bakant och lägger skummaren eller vad man vill där.

Du kan ha bara en ytavrining och sen pumpa upp vatnet igen bara för att bli av med den hinnan som bildas på ytan men då får du ha al utrustning i karet.

Så valet är ditt jag skulle välja sump vilket jag ochså har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe, läste den tråden innan jag snackade med honom, va på väg ner å kolla vad helglas kostar, då avrådde han mig från det, för dom spricker..

men tror endån det blir helglas faktiskt, snyggast tycker jag.. spricker det så får jag väl leva med det.. ska köpa ett nu runt jul när man får alla pengarna :)

har ju lite ont om pengarnär man inte har jobb å så.. pluggar ju fortfarande, så då suger det ordentligt i plånboken.. men det är det helt klart värt, tycker jag !

men nej, nu kom jag på en sak, kan man ha någontingen över akvariet?

man hänger ju lyset i taket, jag måste täcka det me någontingen, vet dock inte vad.. har 3 katter hemma å dom e väldigt nyfikna allihopa, varav en e väldigt trög å trillar nog i rätt lätt, å en annan somdefinitivt inte är rädd för vatten.. så om ni har en bra lösning på hur man gör med det så bara skriva på.. tycker dock det e synd å behöva göra det för tycker det e snyggt när det är öppet å man ser rätt ner i vattnet så typ..

kanske kan bygga en "vägg" runt om upp till eller någontingen ? hänga typ som draperi borde väl hålla katterna borta? smiley1.gif

har en fråga vid sidam om sådär.. vad kan ett 43liters sötvattens akvarie kosta i EL var 3e månad? kan omöjligt kosta 600kr !?smiley5.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående el; räkna ut hur många kWh du bränner på akvariet,jag kollade mitt,blev typ 22kWh i månaden för mitt akvarie innan jag hängde på 250W MH...

Förslag på täckande av akvariet; dykaren tycker jag ju personligen har en bra lösning med frigolit tillskuren så att den passar runt MHn,fråga honom om han har någon bild på det. Dock vet jag inte om hans pallar att en katt hoppar upp på det smiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jodå den håller för en katt.

Men jag tror inte att katterna är något problem när jag hadde ,alawi så låg katten på lysrören och metade ner i karet när jag bytte till salt har katten aldrig kollat åt det hållet vet inte om dom känner att det inte finns något täckglas.

Å ndra sidan så hoppar dom bara upp en gång trillar dom ner så gör dom ju inte om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag får väl köra med bara vatten i ett tag.. :)

hur mycket levande sten kan jag behöva tro? å en sak, aldrig fattat vad osmos vatten e heller.. :)

har många flera frågor men tar en i taget så jag får svar på dom flästa.. :)

tror nästan jag har läst alla trådar i forumet 3ggr snart.. :D

har fortfarande frågor... inte sett något om osmosfilter/vatten dock..

/ Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LS = minst 10% an vatten mängden ,i ditt fall på 285 liter alltså ca 25-30 kg sedan kan du ju gärna ha mera

osmos vatten = renat destilerat vatten en omstridd fråga har jag märkt ,själv kör jag utan här i örebro & vet många flera som inte heller andvänder det jag har i princip inga kiselalger men men jag är inte så gammal på det här heller så jag överlåter det på någon annan att förklara fördelarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för alla svar.. :)

tror endån att jag testar med endast vatten i akvariet först å sen om katterna hoppar i, gör dom det så lär dom sig förhoppningsvis.. :)

LS blir ju svin dyrt ju, ingen som vet vart man kan köpa det väldigt billigt?

någon begagnad skummare me kanske till skapligt pris? smiley14.gif

/Oskar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp, får se vad som händer..

först måste jag ha ett akvarie.. :) återkommer när jag har det, ska på ett studie besök till hos -KH- har jag tänkt att tvinga till mig.. smiley14.gif

//ChipseT

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...