Gå till innehåll

Krom i Tritontest


BatmanGefle

Rekommenderade inlägg

Mitt test från Triton kom tillbaka och visade att jag har krom i vattnet. Det verkar dock inte vara så vanligt, för jag har väldigt svårt att hitta användbar information om hur illa det är, och vad som bör göras mot det. Den skada som högt krom har är (vad jag kan hitta) att det förhindrar förgrening av korallskelett, samt stör ämnesomsättningen vilket gör att det inte känns helt ok att ignorera!

Jag hade 3.11ppb Cr (vilket fick en rödmarkering), men exakt hur mycket för mycket är det?

Hur får man bort det ur karet? Triton Detox verkar inte ta det vad jag kan förstå, och Tritons correction sheet rekommenderar 4x15% vattenbyte med deras Pure-salt, men hjälper verkligen deras salt (för själva bytet med 4x15% sänker ju inte halten så speciellt mycket)? Får lite sälj-vibbar av det, och att det borde finnas andra sätt....

 

Har ingen bra idé om hur jag fått krom i karet. Slangklämmorna jag har ska vara utan metallbleck inuti, och har inte tappat i något metallisk vad jag vet. Rakbladet till algskrapan ska man väl kunna lämna i karet? Skulle kunna vara strån från metallborsten jag hade då jag rengjorde stenen som lossnat och lagt sig i stenen, men borde inte andra ämnen som järn, nickel o dyl oxå ha visat sig på testen då?

 

Vet att det finns riktigt duktiga kemikillar här, så hoppas ni ser detta.

//M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...