Gå till innehåll

Bygga en sump


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

jag har planer på att bygga en sump och sitter och funderar på hur jag skulle konstruera den. förslag mottages gärna!

saxxade detta från reefcentral och det verkar vara en bra konstruktion

http://reefcentral.com/forums/attachment.php?s=&postid=1 353934

Sen undrar hur nigör med vattnet från OF, låter ni 100% av vattnet ledas genom skummaren som skummar det och knuffar det i sumpen eller delar ni återledningen i 50/50 hälften till skummaren och hälften direkt till sumpen?

__________________

If it can fail, it will

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har en ganska bra ritnig på index sidan under DIY.

jag själv har bara sumpen för att få ner skummare å övrig utrustning och som nu hålla en bråkig fisk där i väntan på bättre tider så jag har bara två kammare en med skummare i och en där vatten avdunstningen mäts och fylls på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser några problem med den där konstruktionen. Den sista kammaren där vattennivån kommer att variera är föhållandevis liten, därför kommer den variera MCYKET, detta är iof inget problem om man har automatisk påfyllning.

Nästa sak är att vattnet kommer falla ner till sista kammaren vilket gör att det bildas bubblor som sugs in i returpumpen och som sedan splittrar dessa till massvis med microbubblor i huvudkaret. Har själv gjort det misstaget i min sump konstrulktion =(

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag förstår, störst chans att lyckas med sin sump tror jag man har om man låter vattnet gå från kortsida till kortsida och inte som en labyrint. Hur effektivt är det i verkligheten med caulerpa som fosfat förminskare, om det visar sig vara väldigt bra är detsmart att ta med en sådan i konstruktionen.

jo just det, hur gör alla med sina skummare, 100% vatten genom skummaren, låter ni skummaren stå i en egen kammare för att dra uppslumpmässigt vatten eller annat?

__________________

If it can fail, it will

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan. Ja jag skall bygga om min sump *urk*

Men hadde tänkt att ha ett fack där all "skit" frånkaret kommer. Sedan vidare till fack 2 där en skummare står pumpen som matar denna suger det den skall ha å vattnet som den ej tar med åker vidare till nästa fack där mina kommande Mangrovefrön skall stå. sedan vidare till ett bubbelslussenoch sedan vidare till karet.

Totalt 3-4fack

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle ju kunna bygga något liknande förutom att jag istället för mangrove har caulerpa.....

Wrang, menar du att du först har skummaren i fack två, låter pumpen som matar den suga vatten från fack ett eller två? Var tar vattnet som är färdigskummat sedan vägen, åker det rakt ner i fack två igen eller?

Mycket ideér just nu

__________________

If it can fail, it will

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jappz i Fack 1 är bara som ett slags rör där man kan lägga filtervadd etc för att ta bort det mesta av skiten. Inget speciellt fack igentligen. Skall ta ett plexiglasrör göra ett slaggs hylla där man kan lägga sin vadd.

Vattnet som "renas" med vadden åker ut i botten, skummar pumpen matar skummaren å det skummade vattnet åker vidare till fack 3 eller som du skriver ner i samma fack som skummaren står i å så får vattnet där i åka över en kamm som då är fack 3.

Svårt att förklara.

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

orkar du rita en bild eller liknande wrangeN?

Efter lite funderingar KAN jag ha det klart för mig.......

Det jag undrar är varför du inte har skummaren i fack två eftersom du då har större chans att få bort bubblorna

__________________

If it can fail, it will

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...